This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Lånte vekk kontorstolene

1.November var det Operasjon Dagsverk (OD). Studentrepresentantene i Universitetsstyret, Magne Seierslund og Liv Heidi Ekre, synes det var en god idé å gi et dagsverk til aksjonen. To elever fra siste året på videregående skole inntok torsdag deres kontorstoler og skulle være universitetsstyremedlemmer for en dag.

– Opplegget i dag er at vi som fulltids tillitsvalgte studenter har gitt fra oss jobben vår til to OD-elever. De tar en dag av sin skolegang å jobber som universitetsstyrerepresentanter og får en lønn tilsvarende et av våre dagsverk.

Omfattende arbeidsoppgave

Seierslund og Ekre hadde laget et tett program til elevene, blant annet med fokus på problemstillingene rundt universitetets fadderuke. Ekre forteller at elevene skal jobbe med saken som har vært oppe i universitetsstyret nå i høst, og siden de skal begynne å studere på universitetet i fremtiden så tror hun at dette kan gi nye og viktige perspektiver på saken.

– Vi har gitt dem ganske frie tøyler, så det skal bli spennende å se hvordan de legger frem saken, sier Ekre.

– Det vi ønsker med dette prosjektet er å få nye innspill til en sak som vi skal jobbe videre med og som vi kan ta med oss i en ny behandling av saken, føyer Seierslund til.

Elev på Bergen Katedralskole, Sonja Cao, forteller om programmet for dagen og utrykker at hun gjerne skulle hatt litt bedre tid og at saken de har fått er veldig omfattende.

– Vi startet i dag kl. 9 og fikk en introduksjon av universitetet og hvordan det er organisert. Så skal vi sette oss inn i oppgaven vi har fått og undersøke den. Etter det skal vi et møte med rektor der vi skal snakke om hva vi har kommet frem til og kanskje også få noen innspill. Midt på dagen er det lunsj og etter det begynner vi å forberede saken som vi skal presentere på møte og legger frem hva vi har kommet frem til i dag, forteller en litt smånervøs Cao.

Samarbeidspartner og elev ved Laksevåg videregående skole, Kai-Robin M. Thorsen, er heller ikke så høy i hatten da han setter seg i kontorstolen.

– Det er ganske skremmende egentlig, og det er noe helt annet enn å være nestleder i elevrådet, sier en smilende Thorsen som egentlig trodde han ikke skulle få jobben.

Thorsen tror den største utfordringen blir å finne en løsning på problemene rundt fadderuken, men han er positiv og tror de kan jobbe frem noen gode synspunkter.

Thorsen og Cao har jobbet iherdig med å få tak i de personene som har uttalt seg om fadderuken tidligere, der i blant Instituttleder for sammenliknende politikk, Lise Rakner, og professor Frank Aarebrot. Elevene har ikke fått tak i dem, men skal forsette med å slå på tråden når de er tilbake fra møte med rektor.

– Dette er verdifullt

Etter at elevene hadde satt seg inn i saken, stod et besøk hos rektor for tur. Både Thorsen og Cao var spente på å høre hvilke synspunkter rektor hadde å komme med i forbindelse med fadderuken.

– Jeg har foreløpig ikke så mange innspill, men jeg vil gjerne høre hva rektor sier før jeg uttaler meg, forteller Thorsen.

Rektor ved Universitetet i Bergen, Sigmund Grønmo, møter dem velkommen med både universitetspins, kataloger og gratis minnepenn. Han vil gjerne høre hva elevene har kommet frem til og hvordan de ser på fadderuken. Han informerer også elevene om hvor langt de er kommet i saken allerede.

– Jeg synes det er veldig bra at våre studentrepresentanter i universitetsstyret har tatt dette initiativet og har fått de kommende studentene hit og at de få delta i diskusjonen om fadderuken. Dette er veldig verdifullt, forteller Grønmo.

Grønmo oppsumerer møtet ved å fortelle at elevene hadde viktige synspunkter der de la vekt på at vi må opprettholde den gode måten å ta imot studentene på og at fadderordningen da kan være viktig å gjennomføre, men samtidig å holde alkoholforbruke nede.

Egne synspunkter

Møte med rektor var spennende og synspunktene gode. Etter å ha tatt rektors kloke ord med i betraktningen var det tid for neste steg i programmet: Å presentere sine egne synspunkter på møtet, med representanter fra UiB, studentparlamentet, velferdstinget og andre studentorganisasjoner tilstede.

I sin presentasjon av saken konkluderer Cao og Thorsen med at alkoholbruken må reduseres. Her legger de særlig vekt på å finne alternative alkoholfrie aktiviteter, som for eksempel tur i fjellet eller konserter. De mener også at informasjon til studentene er viktig. De hadde laget en liste med spørsmål som de ville ha stilt om de var studenter og hva de ønsket å få svar på av deres faddere.

– Vi fikk frem det vi hadde jobbet med i dag og god respons fra publikum, så vi er veldig fornøyd med presentasjonen, sier en litt lettet og glad Cao.

Seierslund forteller at elevene har gjort en kjempe innsats. Han synes dagen har vært veldig bra og at elevene kommer med de samme tilbakemeldingene som mange andre på universitetet gjør.

– Det er interessant at de, som kommende studenter, legger vekt på mindre alkoholfokus og alkoholfrie arrangementer, så det er noe å ta med videre.

Lyset på kontoret er slukket, nøkkelen levert og både Thorsen og Cao er fornøyd med dagens arbeid. I morgen er det tilbake til hverdagen på de videregående skolene.

– Jeg skulle ønske vi var universitetsrepresentanter en dag til, smiler Thorsen.

Operasjon Dagsverk (OD) er en årlig solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom. Aksjonen er underlagt Elevorganisasjonen. På OD-dagen jobber elever én dag til inntekt for et utviklingsprosjekt i Asia, Afrika eller Latin-Amerika. OD kanaliserer pengene gjennom norske bistandsorganisasjoner til utdanningsprosjekter for ungdom i Sør. ODs prosjekter retter seg alltid mot ungdom. Dette fordi det først og fremst er her man ser at ungdom ikke får oppfylt sin rett til utdanning. Operasjon Dagsverk ønsker å vise at ungdom er ungdom, uansett hvor i verden man bor.

I 1963 ble kastesystemet avskaffet i Nepal, men 50 år etter praktiseres det fortsatt. Nederst på rangstigen finner vi de kasteløse. OD 2012 gir kasteløs ungdom utdanning – og makt til å endre et system som skulle vært kastet for lenge siden.

http://www.od.no/Om_OD/index.html

Kommentarer