This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Arbeiderpartiet (Ap) vil sikre kvalitetslærere ved å innføre opptaksintervju av lærerstudenter før de går inn i utdannelsen. Leder for Studentparlamentet ved Høgskolen i Bergen, Anders Kvernmo Langset, er uenig. 

Organisatorisk nestleder i AUF Hordaland, Snorre Skjevrak, mener opptaksintervjuer kan bidra til en økt legitimering av lærere samt en ekstern sikring over hva de kan og hvor flinke de er. Leder for Studentparlamentet ved Høgskolen i Bergen (HiB), Anders Kvernmo Langset, anser derimot intervjuforslaget som lite gjennomtenkt.

– Det er vanskelig å se om 18- og 19-åringer er kompetente som lærere før utdannelsen. Det er utviklingen i lærerutdanningen som er det sentrale, sier lederen til BSTV.

Skeptiske studenter

Også lærerstudenter ved Høgskolen setter spørsmålstegn ved forslaget, og frykter at potensielt gode lærere ikke får mulighet til å prøve seg.

– Opptaksintervjuer kan virke dømmende. Mange kan bli nervøse, noe som for mange vil gå utover utdanning og senere jobbmuligheter, mener student ved HiB, Silje Tysnes.

Hun får støtte av studentkollega Trine Torpe. Torpe stiller seg også kritisk til den praktiske gjennomføringen av Arbeiderp sitt forslag.

– Hvor mange poeng skal man rykke opp ved å gjøre et bra intervju, eller hvor mange poeng mister du vet dårlige intervjuer, er noe som må tenkes nøye gjennom, sier studenten.

Allikevel forstår hun Arbeiderpartiets hensikter med forslaget, hvor nettopp det å luke ut folk som ikke er egnet er en måte å sikre kvalitet.

– De som er umotiverte vil falle gjennom på et slik opptaksintervju, noe som kan være en fordel, fortsetter Torpe.

– Sats på praksisdelen

Skjevrak anser økningen av søkere til lærerutdannelsen som en muligheten til å kunne velge lærere etter kvalitet gjennom intervjuer.

– Flinkere lærere gir bedre elever, og dermed vil vi ta noen tøffe tak for å forbedre lærere i Norge, sier nestlederen til BSTV.

Studentparlamentslederen er ikke enig med Skjevrak, og mener det fremdeles er for få lærere, spesielt i disktriktene. Han mener dessuten at det praktiske i utdanningen må prioritertes.

– Jeg synes ikke praksisdelen i lærerutdanningen fungerer godt nok i dag, og kvaliteten må jobbes med. Sammenhengen mellom teori og praksis må forbedres. Det er her ressurser må settes inn, heller enn et kostbart intervju før lærerutdanningen starter, avslutter Langset.

Kommentarer