Realfagsstudenter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (Mat.Nat) og lærere var samlet for å se fysikeren, Andreas Wahl, blande underholdning og vitenskap.
– Jeg tror pendelen er i ferd med å snu, og at folk skjønner at realister ikke bare har tjukke brilleglass, høyvannsbukser og grått hår. Det finnes alle slags mennesker innenfor realfagene, ikke bare den typiske «nerden», sier Andreas Wahl.
Fysikeren setter stor pris på lærerne og mener at deres holdninger, tankegang og gjøremåte har mye å si for det kommende Norge.
Lektorstudent ved Mat.Nat, Hilde Kringlen, tror slike triks bidrar til å vekke nysgjerrighet blant studentene, samtidig som det gjør undervisningen mer interessant.
-Du begynner å lure litt, og har lyst til å finne ut mer. Man får et litt annet forhold til fag som matte og naturfag, det at det kan være litt gøy, fortsetter hun.
Viktig å trikse litt
Ivar Helgesen har vært lærer gjennom 34 år ved Danielsen Videregående Skole. Her har han undervist i biologi, kjemi, matematikk og naturfag. Helgesen mener det alltid er kjekt med eksperimenter i undervisningen, og har forsøkt seg på det i alle år.
– Noen syns at naturfag og disse realfagene er det kjekke når de kommer til oss. Andre synes det er det verste i verden. Da tror jeg disse eksperimentene er med på å tenne en gnist som de ikke visste at de hadde, sier læreren.
Lektorstudent Kringlen er ikke i tvil om hvilken lærer hun vil bli.
– Jeg vil være den læreren alle snakker om. Den de gleder seg til å gå i timene til.
Vitenskapsentusiasten har ingen favorittriks, men liker hverdagslige ting som er lett tilgjengelige og litt sære.
– Mine kriterier er at det skal være sært, nært og spektakulært, sier Wahl.