Etter at OsloMet lanserte tech.phil som et felles emne for studentene, har diskusjonen om hvorvidt ex.phil burde bli byttet ut eller i det minste bli forandret på blitt et viktig tema blant studenter og personell ved universitetene i landet.
Fra ex.phil til tech.phil?
Techonology and society er en løsning OsloMet nå har tilbudt studentene sine foreløpig som en pilot på sommerskolen til universitetet i 2018. Det er allerede 112 studenter som har meldt sin interesse for studiet, og inntrykket er at studentene er svært positive til det nye emnet. Nina Waaler, prorektor for utdanning ved OsloMet sier at det ikke er et formelt krav til Kunnskapsdepartementet om at universiteter må ha ex.phil.
— Kurset Technology and society skal dekke alt fra teknologidesign til digitalt borgerskap, etikk og juridiske spørsmål knyttet til digitalisering. En viktig del av faget vil nettopp være å trene studenten i kritisk tilnærming til teknologi og digitale løsninger. Evnen til å vurdere fordelene og begrensningene ved ulike teknologier er like viktig for lærere og sykepleiere som for ingeniører, forklarer Waaler i en mail.
Ex.phil viktigere enn man tror?
Nestleder i Studentparlamentet ved UiB, Terje-Andre Kvinlaug forklarer at det ligger mer i ex.phil enn det studenter flest tenker over når de går gjennom faget. Man bruker det hver dag uten at man tenker over at det faktisk er ex.phil i det.
— Jeg bruker jo ex.phil nå med å argumentere for meg og forsvare mitt standpunkt, og det er jo det ex.phil er som en grunnleggende ting. Man skal vite hvorfor man argumenterer for det man gjør, poengterer Kvinlaug.
Irrelevant og kjedelig
Mange studenter i dag opplever faget som irrelevant og svært demotiverende. Eirik Halseth, student ved informasjonsvitenskap på UiB, forteller at det på ingen måte var det han hadde sett for seg da han begynte å studere.
— Jeg syns det var et fag som nesten fikk meg tilbake på videregående, og det var ikke derfor jeg valgte å gå på universitetet. Det var for å studere noe jeg hadde lyst til å studere og ikke følge et løp som universitetet hadde fastsatt for meg, forteller Eirik Halseth.
Lærerstudent, Frida Heggelund sier at hun har en forståelse for hvorfor emnet er obligatorisk men at det kunne vært mer interessant.
— Jeg har fått litt bruk for det, men ikke sånn veldig. Men det er også den filosofiske tankemåten som jeg har fått bruk for, selv om det fortsatt er litt tørt og kjedelig, forklarer Frida Heggelund.