På torsdag og fredag gikk Konsoll av stabelen. Med gjester som Molly Maloney fra Telltale Games og Martin Kvale fra Krillbite har Konsoll skaffet en gjesteliste med folk fra forskjellige deler av spillindustrien.
Spennende workshops
Lee Petty, som jobber for Double Fine, hadde en workshop fokusert rundt å lage egne karakterer. I workshopen «a slightly unusual visual workshop for the aberrant artist» ville Lee Petty utfordre deltagerne til å lage nye og annerledes karakterer.
– We did a lot of excercises for people to draw and they would pass it to another artist and they would draw on it, sier Petty.
Fra det danske studioet Triband hadde Konsoll besøk fra Tim Garbos, som jobber med å lage keyboard sports, et spill som bruker alle knappene på tastaturet.
– Games can be anything, mener Garbos.
Og under hans workshop «Please design my game for me» fikk han folk til å redesigne spill.
– When you make a game, you get stuck with it having to be this one way, so it is really hard to break those molds and so we made others try to redesign the game.
Mye engasjement for Konsoll
Henriette Dunlop valgte å være frivillig for å støtte de som står bak Konsoll.
– Det er få mennesker som gjør en sykt god jobb og får folk fra hele verden til å komme hit og prate.
En av gjestene hun gledet seg mest til var Claire Blackshaw.
– Hun er en kvinnelig programmerer, sånn som jeg er, og det er vel fortsatt en nisje selv om man er i 2017.
Ønsker mer fokus på spill-Norge
Ved å bringe inn forskjellige spillutviklere fra rundt om i verden ønsker Konsoll å dele kunnskap til indieskapere i Norge. Jan Christian Heigel, styrelederen i Spillmakerlauget Vest er sterkt involvert i Konsoll.
– Vi ønsker at dette skal heve kompetansen til spill-Norge generelt sett.
De håper at ved å ha Konsoll vil det deles mer kunnskap og skapes gøyere ideer til spill.