«På innsiden» er en ny spalte i BSTV der vi går bak kulissene i ulike studentorganisasjoner og -institusjoner og ser på hvordan de fungerer. Denne uka var SiB Kafé under lupen.
– Vi består av åtte faste ansatte, der tre jobber med kaldtkjøkkenet, to stykker på varmmat og tre medarbeidere i kassa og salgsområdet. Min hovedoppgaver er å påse at den daglige driften går som den skal og at utstyr fungerer, opplyser kaféleder ved avdelingen på Studentsenteret, Eli Hovdenak.
Under en omvisning i kjøkkenets lokaler forteller hun om ukentlige matleveranser og varetelling hver 4. måned, samt hva de gjør med matavfallet som blir igjen i løpet av en dag.
– Mat som kan brukes, bruker vi om igjen. Smørbrød selger vi stort sett ut, mye fordi vi tilpasser produksjonen utover dagen, legger hun til.
Har forsøkt Meatless Monday
– I begynnelsen kjørte vi «meatless monday» hver mandag, men etter en del tilbakemelding fra kundene våre, har vi endret dette til kun én mandag i måneden. I tillegg har vi vegetarretter på menyen hver dag, sier driftsansvarlig ved SiB Kafé Trond Sylta. Angående planer om utvidelser av tilbudet henviser Sylta til etterspørselen blant kundene og sier at er det mange nok som ønsker det, så vil det bli innført.
Også Sylta er opptatt av at maten ikke går unødvendig til spille:
– Her er det litt forskjellig. Påsmurte kaldretter blir som regel solgt til halv pris dagen etter og datovarer prises ned. Varm mat må kastes, etter regler fra Mattilsynet.
Studenter klager ikke
Vi snakket også med en av kokkene i kantina på Studentsenteret, Sremka Krstic. Hun har vært en del av SiB i 18 år, og foretrekker arbeidet med studentene fremfor en jobb i restaurant:
– Det er stor forskjell. Eldre folk klager, ungdommen klager ikke. Dere er så snille og klager aldri!