På NLA høyskolen i Sandviken ble det første semesteret til masterstudentene på pedagogikk endret. Dette gjorde det enklere for noen, men tungvindt for andre.
Nytt studieprogram
Det nye studieprogrammet ble opprettet slik at de som ikke bor i Bergen skulle slippe å pendle så ofte, sier Stein Wivestad som er førstelektor for pedagogikkseksjonen på NLA. Han tilføyer også at det ikke er gjort store endringer i selve kurset.
– Vi må ta en evaluering av det vi har gjort i høst og se hva studentene mener om det, og det vil vi ta hensyn til, sier Wivestad
Førstelektoren sier elevene selv kan bestemme om de ønsker å komme i undervisningen og at det ikke er obligatorisk. Han mener selv at det nye opplegget ikke er den beste løsningen, og at skolen må se på situasjonen til neste semester.
Må ha en dialog
– Vi klarer ikke å tilfredstille alle studentønsker, sier Jostein Sæther som er professor i pedagogisk psykologi og vitenskapsteori ved NLA.
Sæther ønsker å ha en dialog med studentrådet for å finne ut hva som er den beste løsningen til neste årskull. Han tviler på at skolen har ressurser til å imøtekomme både heltids- og deltidsstudenter.
Professoren sier de har fått tilbakemeldinger fra studentene som både er positive og negative til den nye timeplanen. Han forstår at det er mange studenter som må jobbe for å få økonomien til å gå rundt, og at det da lett blir konflikt.
Prøvd å gi tilbakemeldinger
Helene Hågensen som er masterstudent på pedagogikkstudet forteller at studentrådet har gitt tilbakemeldinger til skolen, men ikke fått noen konkrete svar.
– Det er ikke gunstig for oss som er heltidsstudenter, sier Hågensen
Hun ønsker at skolen skal revurdere den nye timeplanen, og gå tilbake til den ukentlig undervisningen for å imøtekomme de som er heltidsstudenter.
Studentrådet selv ønsker ikke å kommentere saken.