Under halvparten av studentene fullfører bachelorgraden sin på planlagt tid, viser den nye tilstandsrapporten om høyere utdanning 2015.
Siden 2009 og frem til i dag, har forskningsbarometeret og tilstandsrapporten vist at 4o%, bare 4 av 10 studenter som fullfører bachelorgraden sin på såkalt normert tid. Det vil si den planlagte studietiden som er lagt til hver enkelt studie. Dermed er det 60% av bachelorstudentene som ikke fullfører, eller som utsetter studieløpet sitt.
En av flere
På grunn av sykdom har Elise Larsen valgt å utsette sosionomutdanningen sin et halvt år. Hun sier at hun vet om flere som har gjort det tidligere, og tror at noen av grunnene kan være høyt forventningspress.
– Det kreves mye av oss i studietiden, alt fra oss som student, på jobb, fritid, og sosialt, sier Larsen.
Hun legger til at hun tror at det finnes mange flere forskjellige grunner til at flere studenter velger å ta seg et friår midt i studieløpet, og hun mener det burde være lov.
Ikke for etter-belønning
Velferds- og likestillingsansvarlig i Norsk student organisasjon (NSO), Kristian Myhre, sier at dette er et landsdekkende og stort problem som på sikt vil påvirke studentfinansieringen.
Han forteller at kunnskapsdepartementet la frem et forslag om et finansieringssystem, der de som fullfører blir belønnet med ekstra stipend, noe kunnskapsdepartmentet ikke ønsket å kommentere. På vegne av NSO, er ikke Myhre enig i at dette forslaget vil løse problemet.
Han mener at grunnene til at flere studenter må utsette studiet sitt er mange, og at meningen ikke er at noen blir straffet ved at andre blir belønnet.
– Vi er veldig tydelig på at det som vil få flere til å fullføre på normert tid, er å gjøre at behovet for å jobbe ved siden av studiet mindre, slik at man kan fokusere mer på studiene, sier Myhre.
Ønsker å satse på god veiledning
– Vi mener at pengene bør brukes under studiene på veiledning og oppfølging, sier Magnus Brekke Nygaard, Velferdsansvarlig ved Studentparlamentet, Universitetet i Bergen (UiB).
I følge Nygaard har Studentparlamentet ved UiB jobbet lenge med å få innført en god mentorordning. De ønsker også sterker veiledning i grunnskolen og videregående, slik at elevene velger rett utdanning senere i livet.