Torsdag 30. april avsluttes valget ved Universitetet i Bergen (UiB). Avtroppende studentrepresentant i Universitetsstyret, Anders Parmann, forteller hvilke kvalifikasjoner en kandidat bør ha.
– Kandidaten bør ha god arbeidskapasitet, ha tålmodighet og kunne lytte. I Universitetsstyret må man høre på hverandres argumenter, ellers kommer man ingen vei. Jeg har lært utrolig mye om hvordan UiB driftes og administreres i dette året jeg har vært studentenes representant. Fra å representere studenter ved hvert enkelt fakultet, skal man representere alle studentene og hele universitetet, det er meget omfattende, forteller Parmann.
Universitetsstyrets oppgaver
Universitetsstyret er UiB sitt øverste organ, herfra legges strategiplaner for utdanning, forskning og annen faglig virksomhet ved universitetet. Universitetstyret har også ansvar for at den faglige virksomheten holder god kvalitet. Styret har ansvar for at UiB drives effektivt og overholder rammer og mål. Universitetsstyret har også ansvar for universitetets økonomiske ressurser, eiendom og interne organisering. Det var eksempelvis i Universitetsstyret at UiB fikk store deler av sin grønne profil.
Ønsker en mentorordning
– Vi ønsker å videreføre det gode arbeidet til det sittende Universitetsstyret, da vi vil få i havn en god mentorordning. Det er litt jobb igjen før den er ferdig, men det skal vi få til. Vi ønsker mer variert og praksisrelatert undervisning, samt obligatorisk pedagogisk oppfølging på forelesere. I dag trenger de bare lett kursing, etter det er det ikke pålagt med oppfølging, forteller Thea Sofie Jåsund Grastveit og Lars Arne Nilssen.
– En skoleeksamen er ikke alltid det beste
Magnus Brekke Nygaard fortalte under intervjuet med BSTV hvilke tre ting han og Marie Nellevine Kalvehagen vil fokusere på dersom de blir valgt.
– Vi har tre ting som vi ønsker å få til dersom vi blir valgt. Det er bedre vilkår for studentorganisasjonene, tettere samarbeid med næringslivet og mer varierte undervisnings og vurderingsformer, forteller Nygaard. Grunnen til at vi ønsker mer varierte vurderingsformer, er at et praktisk fag burde ha flere evalueringer i løpet av året, ikke bare en skoleeksamen. En skoleeksamen er ikke alltid den beste metoden.
Kilde: UiBs nettsider