Denne høsten oser det av trender i sosiale medier med hensikt å øke oppmerksomheten rundt kreftsaken, blant dem finner du mamming og movember.
Internett trenden mamming ble startet i oktober av to amerikanske reklamekvinner, Michelle Jaret og Michelle Lamont. De ønsket å skape mer oppmerksomhet rundt brystkreft ved å vise hvilke preventive tiltak som finnes. Dette gjennomførte de ved å få kvinner til å ta bilde av sine bryster presset mot diverse gjenstander for å demonstrere opplevelsen av mammografi, og deretter legge dette ut på sosiale medier som Instagram med hashtag #mamming.
– De prøver å utnytte suksessen til planking og liknende fenomen, men det blir litt anstrengt, hevder Universitetslektor ved UiB, Kristian A. Bjørkelo.
Puppe-pop ikke nok
Til tross for at pupper er meget populært har ikke Kreftforeningen slengt seg på den amerikanske trenden, selv om de stiller seg positive til humoristiske innfallsvinkler på temaet. Likevel beholdt de fokus på rosa sløyfe aksjonen i oktober.
– Vi er tilhengere av alle positive engasjement som setter kreftsaken på dagsorden, poengterer distriktssjef i Kreftforeningen, Geir Vågsnes.
Nordmenn er for trege
Bjørkelo er mer skeptisk, og hevder at nordmenn henger for langt etter til å få med seg alle sosiale trender når de faktisk er aktuelle.
– Vi nordmenn er ganske trege, så da mamming endelig fikk litt oppmerksomhet var vi jo allerede kommet til november, forteller Bjørkelo.
Bart gir mest fart
I oktober fokuserer Kreftforeningen hardt på movember, bartetrenden som skal skape bevissthet rundt prostatakreft hos menn. Her skal menn registrere seg på nett og spare en bart, deretter donere penger til Kreftforeningen som går til finansiering av videre kreftforskning.
– November er mennenes måned hvor vi har fokus på menn og deres helse, forteller Vågsnes.
Bjørkelo kommenterer også at fokuset på pupper er en nokså trygg vei å gå, spesielt for å få oppmerksomhet rundt temaet mamming. Likevel kan det ikke gå alltid riktig vei når man hermer etter andre fenomen for å nå fram, poengterer Bjørkelo.
Har du tips til saker som kan være noe for Bergen Student-TV?
Kontakt redaksjonen på: tips@bstv.no