This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

De siste års valgkamper har fått utspille seg fritt på sosiale medier. Men er dette ærlige ytringer eller kalkulerte replikker fra PR-rådgivere? Onsdag var tre eksperter på sosiale medier samlet på Litteraturhuset for å ledes i debatt av kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende, Hilde Sandvik.

Til stede var blant annet professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen, Hallvard Moe, som nå også skriver om bruk av twitter i valgkampen. Han mener at nye mediers inntreden i samfunnet absolutt vil ha innvirkning på en valgkamp.

-Det er vanskelig å peke på en konkret ting som gjør at nå blir valget mer demokratisk eller lettere for små partier, men hele dynamikken og hele valgkampen som fenomen endrer seg når det kommer nye medier, sier han til Bergen Student-TV.

En av de andre debattantene, Ida Aalen, forfatter av boken «En liten bok om sosiale medier,» mener at sosiale mediers største innvirkning på valgkampen dreier seg om at det nå hele tiden foregår en kontinuerlig valgkamp som aldri tar pause.

– Det er ikke lenger sånn at valgkampen varer fra hver partilederdebatt til den neste. Det er en evig strøm av twitterposter og facebookoppdateringer, og valgkampen drives dermed for fullt hele døgnet. Det er kanskje den største innvirkningen sosiale medier har.

Lettere å nå de unge

Det er ikke bare inne på soiale medier at det drives valgkamp. Ute på Torgallmenningen står det frivillige fra alle partier og prøver å samle noen verdifulle stemmer. Inge André Utåker fra Laksevåg Høyre, sier til Bergen Student-TV at verving på gaten nok fungerer best på de litt eldre velgerne.

– I dag er nok den beste måten å drive valgkamp på, å kombinere promotering på sosiale medier og ellers være synlig ute blant folk. Jo yngre velgerne er, jo lettere er det nok å få tak i dem via sosiale medier. Studenter er nok ikke alltid like lett å overbevise på gaten, for eksempel.

Ikke bare kalkulerte ytringer

– Jeg tror det er sånn at de fleste politikere og kommunikasjonsrådgivere er så vant til å kommunisere, så at det ikke er så rett fra levra er nærmest en yrkesskade. Jeg tror ikke de sitter i timesvis og pønsker ut hva de skal skrive på twitter eller facebook, avslutter Aalen.

Har du tips til saker som kan være noe for Bergen Student-TV? Kontakt redaksjonen på: tips@bstv.no

Kommentarer