This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Flere studenter som tar faget AORG 107 ved instituttet for administrasjon og organisasjonsvitenskap er frustrerte over fagets kompleksitet og struktur. Faget består av en innføring i globalisering og multilaterale organisasjoner, og EU. Nå vil studentene med støtte fra foreleser at faget skal bli delt i to. Dette skjer ikke med det første, i følge instituttleder.

Frustrerte

Anita Nesse er student ved institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap og har stor interesse for faget, men utrykker at faget kunne vært bedre om det var mer klarhet i hva faget egentlig dreier seg om.

– De ulike delene i faget henger ikke sammen, og det har i høst vært vanskelig å se den røde tråden, forteller en oppgitt Nesse.

Nesse mener også at samarbeidet mellom foreleserne i faget har vært for dårlig og at dette kan være en faktor for at forelesningene ikke er samkjørte.

– Slik jeg har forstått det, er det samarbeidet ikke eksisterende, forsetter Nesse.

Nesse er ikke alene om denne oppfattningen. Tori L. Kirkebø tar også faget dette semesteret og legger vekt på at faget er interessant, men at det er omfattende og dårlig strukturert.

– Faget griper over for store tema og kommunikasjonen mellom foreleserne virker dårlig, føyer Kirkebø til.

Seminarleder, Endre Kvam, treffer studentene hver uke på seminar og kan bekrefte frustrasjonen blant studentene, men understreker at oppslutningen og interessen til faget er stor og at studentene er engasjerte.

– Ut i fra et faglig perspektiv virker faget litt rotete og informasjonsutvekslingen dårlig. Det er mange som er oppgitte over opplegget og det kan være vanskelig å få innsikt i faget når emnene er så store, sier Kvam.

Foreleser i faget, Tor Halvorsen,  legger vekt på at det har vist seg å være vanskelig å få til et slikt type samarbeid , når kurset er så stort og temaene så omfattende. Han innrømmer også at dette har gått ut over kurset som helhet. Kurset er nytt og under innarbeiding  og Halvorsen uttrykker at det har vært mange nybegynnerproblemer, som vanskeligheter med å finne det gode pensumet.

– Jeg forstår at det er vanskelig for studentene å gripe over så store tema innenfor en ramme, men det er også nesten umulig for dem som underviser å forene dette på en god måte, understreker Halvorsen.

Harald Sætren, instituttleder ved Administrasjon og organisasjonsvitenskap, forteller at intensjonen med faget har vært å få til et kurs som på en måte kunne vise sammenhengen mellom de to temaene.

– Når vi lagde kurset var vi klar over at det kunne bli omfattende. Men vi valgte å kjøre både EU og det globale system i ett fag for å kunne gi ett nytt tilbud til studentene som ingen andre hadde, sier Sætren.

Sætren er klar over de utfordringene studentene har møtt på i høst, men velger å tro at det har litt med innkjøringsproblemer å gjøre samt andre uheldigheter, blant annet i forhold til pensum som ikke skulle ha skjedd.

Burde vært delt i to

På grunn av fagets to store tema, EU og det globale multilaterale organisasjonene, så er Nesse, Kirkebø og Kvam enige om at det kunne være lurt å dele faget i to deler. Dette støtter også Halvorsen som mener at instituttet absolutt må ta en diskusjon på fagets fremtid.

– Den opprinnelige ideen fra min siden var at vi skulle ha et kurs om globalisering og multilaterale organisasjon, mens andre gjerne ville ha et EU-kurs, men da dette ble slått sammen så var det viktig å få dette til å være èn kunnskapsblokk, sier Halvorsen.

Sætren forteller at det er en utfordring med å få de to temaene i faget til å fungere bedre sammen og forstår at det er noe de må jobbe videre med fremover.

– Jeg er ikke fremmed for at man kan dele faget i to, det er en tematikk som vi må diskutere, forsetter Sætren.

Ikke aller studenter er enige om at faget skal deles i to. Leder for studentutvalget, Mads Dokka Blybakken, mener at samarbeidet mellom foreleserne burde bli bedre i faget, for at faget skal kunne fungere på en god måte. Blybakken tok faget i fjor og har fått tilbakemeldinger fra studenter som tar faget i høst. Han bekrefter også frustrasjonen som herjer blant studentene.

Opp til diskusjon

Det er forskjellige meninger om hvordan dette faget skal utvikle seg fremover og det viktigste er at det skal komme godt ut over studentene, noe som foreleser, seminarleder og instituttleder er enige i. Spørsmålet er på hvilken måte de skal kunne gjøre dette.

Sætren tar responsen fra studentene alvorlig, men forteller til Bergen Student-TV at det er lite de kan gjøre akkurat nå. Dette må tas opp igjen til neste år, i en felles diskusjon mellom studentene, foreleserne og instituttledelsen.

– Det er vanskelig å konkludere nå om vi skal dele det i to eller ikke, avslutter Sætren.

 

Kommentarer