This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Mediekonsernet Schibsted annonserte tidligere i år at de må spare mellom 400-500 millioner kroner i sine aviser. Dagens journalistspirer svarer med å jobbe enda hardere for å komme inn på det ellers så vanskelige arbeidsmarkedet. 

Hvilke konkrete tiltak som blir satt inn for å gjennomføre spareplanene, er ennå ikke kjent. Selskapet opplyser likevel at en del av det vil komme som et resultat av færre ansatte.

Nyhetsredaktøren i Bergens Tidende, Gard Steiro forteller til Bergen Student-TV at de er i en fase der de prøver å finne ut hva de skal kutte, og hvordan de skal redusere kostnadene i avisen de neste årene. Han mener fortsatt at håpet til journalistikkstudentene er langt fra ute.

– Mediebransjen kommer til å endre seg radikalt fremover. Jeg tror det er store muligheter for studenter å få seg jobb, for de kommer kanskje inn med en litt annen kompetanse enn de journalistene som nå går av med pensjon, sier Steiro.

Linn-Christin Marthinussen studerer sitt andre år i journalistikk på Norges Kreative Fagskole, og er en av de mange som forventer et hardt arbeidsmarked fremover. Hun mener kuttene forverrer situasjonen, men at noe positivt kommer ut av det hele.

– De vil jo kvitte seg med den «eldre garden», og dette åpner jo muligheten for oss som er yngre. Digitaliseringen av mediene hjelper oss med det, sier en engasjert Marthinussen som påpeker at det gjelder å ha pågangsmot og viljestyrke i journalistikken.

Gard Steiro forteller at digitaliseringen påvirker journalistikken kraftig, men at det ikke endrer journalistens retningslinjer.

– Du må fortsatt kunne skrive, vise kildekritikk og finne de riktige sakene. Men verktøyet man bruker, og måten man løser det journalistiske på vil endre seg noe. Da tror jeg at en journalist som kommer ut i dag må kunne mer enn en journalist for noen år siden, forteller nyhetsredaktøren.

Sjur Vågen har begynt på sitt første semester i journalistikk ved Norges Kreative Fagskole, og er sikker på at motivasjonen vil styrkes etter nyheten om innsparingene.

– Nå må jeg jobbe enda hardere og skaffe meg praksis for å vise hva jeg er god for, smiler Vågen.

 

  • Schibsted Media Group er et internasjonalt mediekonsern med rundt 7400 ansatte.
  • Schibsted har virksomheter i 27 land.
  • I 2009 ble medieselskapet Media Norge etablert, dermed ble samarbeidet mellom regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen formalisert.
  • Målet til Media Norge er å utnytte felles stordriftsfordeler gjennom redaksjonelt og kommersielt samarbeid.
  • I 2012 ble også VG og Schibsted Forlag lagt inn i slelskapet, som samtidig endra navn til Schibsted Norge.
  • I Sverige har selskapet etablert Schibsted Sverige, der alle virksomhetene i konsernet Aftonbladet og SvD-gruppen inngår.

Kommentarer