Studentparlamentetsvalget ved Universitetet i Bergen går av stabelen om ikke lang tid. De ulike listene ser ikke ut til å legge særlig stor vekt på sosiale medier i valgkampen.
Liberal liste er en av listene som har sin egen facebookside. Men siden har få medlemmer. Mathias Ulrik Seip Bratz- Queseth sier at de først og fremst ønsker å kapre studentene med å være fysisk til stede i universitetsmiljøet.
– Jeg tror vi blir mer synlige ved å være ute å stå på stand. Så kan vi heller supplere med facebook og twitter på siden. Jeg tror det i første omgang handler om å gjøre studentpolitikken synlig på universitetet, sier han.
Har en jobb å gjøre
Sosialdemokratene er et av partiene som i skrivende stund ikke er å finne på sosiale medier. Peter Hatlebakk i sosialdemokratene er enig med liberal liste om at tilstedeværelse blant studentene er veien å gå i valgkampen.
– Vi i sosialdemokratene satser mer på spredning av informasjon gjennom løpesedler og plakater, og bruker det som et hovedredskap, sier han.
Hatlebakk innrømmer likevel at studentpolitikere har en jobb å gjøre når det kommer til sosiale medier.
– Det har vi definitivt. Virkeligheten med sosiale medier er blitt en realitet, og det må vi bare ta innover oss, sier han.
– Kunne økt valgdeltagelsen
Professor i digital kultur, Jill Walker Rettberg, tror at studentpolitikerne ville tjent på å være mer aktivt på sosiale medier.
– Studenter er jo på sosiale medier. Det handler om å være der studentene er, sier hun.
Hun ser heller ikke bort i fra at en større tilstedeværelse på sosiale medier kunne øke valgoppslutningen.
– Dersom du får til en god kampanje så tror jeg de kunne fått en langt større valgdeltakelse. Får du de som bryr seg om dine saker til å delta, så har du vunnet valget, sier hun.
BSTV retter: Også listen Radikale Studenter er på sosiale medier. På Facebook har denne listen 50 «likes», og på Twitter har de 27 followers.