This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=4&feed=rss2

Den feministiske trenden “Januhairy” har fått flere kvinner til å tenke over hvorfor en helt vanlig, hygenisk rutine som barbering kan skape et press blant kvinner.

Historien bak høvelen

For å forstå viktigheten av “Januhairy” må vi se på historien bak hvorfor kvinner begynte å barbere seg. I samtale med Elisa Baeza og Anine Bråten fra Women’s March Bergen fikk vi høre litt mer om hvorfor.

– Barbering som motetrend for kvinner begynte rundt 40-/50- tallet da pinupen kom, hollywood ble stort – og selskapet gillette ble stort, som markedsførte først bare for menn. De lurte på hvordan de kunne tjene mer penger på dette, og begynte å lansere rosa, dyrere barberhøvler for kvinner. Personene i Hollywood begynte å barbere seg, og innen mote ble klær kortere og uten ermer, forteller Elisa.

– Det startet som en strategi du valgte, som mote, men etterhvert ble det normalisert, og det er da representation matters er viktig. Når du slutter å se kroppshår i offentligheten, normaliserer du noe annet. Om du ser folk barbere, så blir det normalisert at du skal gjøre det du og.

Et bilde på kvinner

Femininitet og det som sees som “lady like” er ofte det som knyttes opp mot kvinner, og presset rundt hvordan kvinner skal være kan ha en dypere mening enn vi tror.

– Det handler om at kvinner skal presentere seg som yngre så lenge som mulig, for de skal ikke bli eldre. Du skal ikke se ut som en voksen kvinne, og spesielt i pop culture og media ser du dette tydelig, sier Elisa

– Det kan sees som en infantilisering av kvinner, det med å gjøre oss svakere og mindre. Vi har blitt voksne, og det er mye makt i det å bli voksen. Det er litt det samme som med høye hæler, og de sier at grunnlaget for at kvinner blir mer attraktive med høye hæler er fordi de blir mer skjøre, påpeker Anine

–  Og rart vi ser på det med hår som mannlig, når det er ved begge kjønn. Og hva er det vi legger i det å være mannlig?, legger Anine til tilslutt.

 

Kommentarer