– I Lykkeliv får vi se alt fra det å være lykkelig, skolesystemet, hvordan det er å være ung i dag, med mange forskjellige tema som folk kan kjenne seg igjen, både de som er ung nå og de som har vært ung.
Slik introduserer den 20 år gamle studenten Julia Reksten Bakkevig Lykkeliv. Hun studerer prosjektledelse, kunst og kreativnæring på Høgskolen Kristiania. Men nå har tatt seg en pause fra studie for å være aktør i Lykkeliv.
– Jeg fikk rollen av å møte på audition og bare var meg selv. Jeg tok for eksempel med meg favoritt boken min, og fortalte om den, og nå er den en del av stykket.
– ”Herregud, dette visste vi ikke om deg”
Den kunstneriske lederen, Vibeke Flesland Havre, har utviklet et manus som tar utgangspunkt i samtaler og enkeltintervju med mange unge. Hvor hun har undret på hva de er opptatt av, deres drømmer, frykt og hva de gleder seg til.
– Jeg skjønner at det er viktig med Ibsen og Shakespeare, og disse store klassikerne. Men jeg savnet noe som snakket dirkete til publikum. Teater som får oss til å føle oss litt mindre alene i verden, og som blir framført av unge mennesker med deres egne sanne fortellinger, forteller regissøren Havre.
Karianne Eriksen (19 år) er en av aktørene. Hun forteller om hvordan hun lar publikum få lov å slippe inn i hennes tanker.
– Vi sitter jo der og forteller om ting som man ikke til vanlig forteller til folk man møter for første gang. Når familie og sånn kommer, så kan de si: ”herregud, dette visste vi ikke om deg”.
– Ingen form for sosial porno
– Du kan si at jeg er veldig opptatt av å skille mellom det private og det som er personlige. Når jeg skrev manuset skulle dette ikke bli noen form for sosial porno. Det handler om ting de har sakt selv, så tror jeg mange fikk bakover sveis når de leste det for første gang. Men hvis noen hadde tilbakemeldinger på om dette ble kuttet på en måte som endrer mening, eller satt i en kontekst der det forandrer utgangspunkt, så endrer jeg det. Dette er deres historie, sier regissøren Havre.
Havre har 6 års erfaring fra barnepsykiatrien. Hun forteller at hun tidligere prøvde en lignende fremgangsmåte på voksene. Men fikk andre resultater.
– Voksne ønsket å dele mer enn det jeg ønsket at de skulle dele. Så for å beskytte de som er på scenen, for å lage en fullverdig forestilling med rytme og dramaturgi, har jeg laget dette manuset. Det er veldig viktig for meg å ha etiske retningslinjer for denne formen for teater. Så du skal vite hva du gjør.
Lykkeliv ser du på Den Nasjonale scene nå og fram til 17. november 2018.