This text will be replacedhttp://bstv.no2/?cat=4&feed=rss2

En helt vanlig onsdag ettermiddag inviterer Studentersamfunnet til en samtale om tatoveringer med et ekspertpanel bestående av tre kunstnere og praktiserende tatovører. Vi fikk prate med to av dem; Trine Grimm og Tor Ola Svenning. Begge har nokså forskjellig stil, men har mange meninger og kunnskaper om temaet. Disse deler de velvillig med oss og resten av salen. Arrangementet befinner seg selvfølgelig i Festsalen til KODE 1, for det er jo tross alt kunst vi snakker om her?

Selvfølgelig er det kunst!

Sier kjendistatovøren Trine Grimm, som blant annet har fått satt sitt kunstneriske preg på den kjente hjernen bak tv-serien Girls, Lena Dunham. Det er forsåvidt fordi de er venninner, men også fordi Dunham er fan av stilen til Grimm. Grimm forteller imidlertid at hun ikke var så fan av den oppmerksomheten hun fikk av mediene som en følge av dette.

Det er jo gøy å tatovere folk som er kjent, men jeg ville nok aldri valgt en tatovør ut fra hvilke kjendiser de tatoverer.

Nei, det handler vel tross alt om helt andre, kanskje mer dyptgående ting for oss mennesker når vi velger å markere oss selv for resten av livet. For det kan være noe appellerende med noe som varer evig i et samfunn der alt forandrer seg så fort. Likevel advarer Tor Ola Svenning oss.

Man skal respektere hvor permanent den er. At tatovering ikke er noe en kan ta bort når man er lei.

Han har nok en litt annen kundegruppe en Grimm, da han fokuserer mest på eldre tatoveringsstiler- og teknikker inspirert av bronsealder og norrøn tid. Han mener likevel at det viktigste med en god tatovering er at den skal kle den som bærer den, og at den fungerer bra på kroppen.

Jeg er opptatt av tatovering som dekor.

Men tatoveringene har en funksjon også utover det å være kroppspynt. Det kan handle om ting som tilhørighet eller andre markeringer.

Det var jo sånn det startet også, fra første dag for mange tusen år siden. Det var stammer som hadde sine ritualer med å ta tatovering, forteller Grimm.

Men til tross for at tradisjonen strekker seg langt tilbake, blir ofte mennesker med tatovering dømt og analysert på en helt annen måte enn dem uten. Det blir derfor på ingen måte det samme som et klassisk maleri, denne kunsten her har blitt en permanent del av deg. Derfor vil også tatoveringen endre sin betydning sammen med bæreren av den.

Veldig mange tatoveringssjapper og tatovører er forbundet med noe kriminelt fra gamle dager av. Derfor vil det alltid være noen som dømmer det, sier Grimm.

Kommentarer