This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

Bergen Press arrangerte 1. desember en debatt om hvordan unge opplever kroppspress gjennom media og reklame. Dette var i samarbeid med Press sin årlige utdeling av prisen Gullbarbie, som går til den medie- eller reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Deltakerene i dabatten var forfatter og skribent Kristian Fjellanger, «SKAM»-skuespiller Ulrikke Falch, leder i Press Karoline Steen Nylander og Bergens Tidenes kulturredaktør Frode Bjerkestrand.

 

Et stort problem i samfunnet og media
Debattantene diskuterte i nesten to timer rundt spørsmålet om hvem er best til å få ungdom til å føle seg verst.  Alle parter var enig om at veien samfunnet og mediene legger opp er uegnet for barns selvbilde.

Ulrikke Falch mente at dagens unge generasjon «allerede har gått til helvete». Hun mener også at vi kan endre situasjonen for fremtidige generasjoner ved å stå opp for kroppspress og utfordre dagens skjønnhetsidealer og de som fremmer dem.

Bjerkestrand kan se hvordan sosiale medier påvirker unge, ved at det er den plattformen unge foretrekker å uttrykke seg på og hvor de finner daglige nyheter. Men Nylander er noe uenig i dette.

– Media og reklame må vise større mangfold og at det ikke bare er et type ideal, sa han i debatten.

Han mener media må ta ansvar for de signalene de sender ut til unge.

 

Stort forbedringspotensialet 
Nylander mener at det er media som er med på å skape et dårlig selvbilde for ungdom, og må derfor ta ansvaret. Ikke bare reklame, men også medieaktører som for eksempel Dagbladet som fikk fjorårets Gullbarbie pris.

– Jeg synes det er fint at vi har tatt diskusjonen om at media også har et ansvar når det kommer til ungdom sitt selvbilde.

Fjellanger og Bjerkestrand var begge enig i at media spiller en rolle, men at vi som samfunn også har en lang vei å gå. Fjellanger mener årets Gullbarbie-pris burde gå til Instagram på grunn av det ekstreme kroppspresset gjennom hashtagger som #sk2016, som står for «Sommerkroppen 2016».

 

– Viser oss at det er et viktig tema
Fjellanger synes engasjementet fra publikum er fantastisk, og det viste han og de andre debattantene at det de tok opp er et tema som engasjerer.

– Det har vært mange gode spørsmål fra salen som viser at dette er noe ungdom faktisk tenker mye på, og som er en viktig debatt å ta.

Alle deltakerne i debatten hadde forskjellige meninger om hvem årets Gullbarbie burde gå til, men de var alle enig i at både samfunnet og media- og reklameaktørene har en lang vei å gå.

Kommentarer