This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

Studentene som tar faget politisk mobilisering ved Universitetet i Bergen har dette semesteret fått en ny måte å løse en av de obligatoriske oppgavene på. De har fått tilbud om å løse oppgaven med et multimediaformat. 

Behagelig med en forandring 

Elisabeth Haugland Austrheim er fornøyd med tilbudet de får i SAMPOL107. Hun forklarer at det er bra med en alternativ måte å løse oppgaver på.

– Jeg er veldig fornøyd med at den er utradisjonell. Det blir mye oppgaveskriving når man studerer sammenlignende politikk, og dermed så blir det veldig deilig at vi får lov til å velge vekk en oppgave og heller lage film, forklarer hun.

Hun mener det er behagelig å ha en litt mer praktisk oppgaveform. Sampol er et nokså teoretisk studie. Det at man kan få lære pensum på en annen måte er noe hun trives med, og hun lever i håp om at studentene i hennes kull kan få gjøre noe lignende senere.

Film best i test

Ragnhild Hoff Eilertsen var også en av de som benyttet seg av den oppgaveformen. Hun var på gruppe med blant annet Austrheim. Deres gruppe valgte å lage en film. Emnet i filmen handlet om politisk aktivitet på Utsira.

– Utsira er Norges minste kommune. Vi intervjuet størsteparten av Utsira Arbeiderparti sine medlemmer, og så på om de var aktiv utover bare det å være medlem, forklarer Eilertsen.

Hun mener at en kombinasjon av tradisjonell og utradisjonell måte å løse oppgaver på er bra.

– Det at man ser litt nyere på ting og gjør litt annerledes ting er veldig gøy, men så er det også viktig å ha det tradisjonelle, sier Hoff Eilertsen.

– Tematikken åpner opp for det

Forslaget om den alternative oppgaveformen kom fra professor Kristin Strømsnes. Det er flere grunner til at de forandret på oppgaveformen.

– En grunn er at faget har en type tematikk som åpner for det, en visuell tematikk. Så er jo det også fordi at det er morsomt å gi et alternativ, og prøve ut nye ting, forklarer hun.

Hun åpner opp for en fortsettelse med den type oppgave.

– Jeg tenker å fortsette i en eller annen form med dette. Jeg syntes det var spennende å prøve ut, og jeg vet at det er noen planer på innføringsemnene – at det kanskje blir noe tilsvarende lagt til seminarundervisningen, avslutter hun.

Kommentarer