Nylig slapp Joe Achi ut sin nye EP med navnet Pegasus som er en reise igjennom de siste årene igjennom artistens liv og karriere. I fjor høst fikk han en mulighet som han valgte å avslå. Denne kunne ha forandret mye av hans karriere.
Hvem er Joe Achi?
Joachim «Joe Achi» Lauritsen har jobbet lenge med musikk og det er tydelig at det er i musikken lidenskapen hans ligger. Om det skulle være å lage musikk for seg selv eller andre det er mye talent i 22-åringen fra Bergen.
Den første låten på EP’en heter Amazing, og blir ofte beskrevet som «theme-sangen» hans hvor han forteller om sin tilværelse i studio. Den handler om det som andre kaller for urealistiske målsettinger og at det å jobbe så hardt for noe som virker uoppnåelig er bortkastet tid. Det kan ikke være mer passende at denne låten har blitt valgt til ukas urørt med NRK og promotert på store norske Spotifylister som Norsk på Spotify.
Fikk tilbudt platekontrakt av et større plateselskap
I fjor høst fikk Joachim et tilbud fra ett plateselskap om å bli signert til deres selskap, men han valgte å si nei til tilbudet.
– Grunnen til at jeg sa nei var at punktene i avtalen ikke resonnerte med meg og tingene jeg ville gjøre, de hadde en annen visjon enn det jeg hadde. Og når det kommer til musikk, setter jeg det veldig høyt og jeg gjør ikke hva som helst for musikken, ut for den kan jeg gi ut selv.
Joachim sier at han ikke har noen dårlige tanker om plateselskapet og vet at det er flere som ville tatt i mot den samme avtalen han fikk tilbudt.
Indielabels
En trend som har kommet med tilgjengeligheten av internett og hvor lett det er å slippe sin egen musikk er selvstendige plateselskaper eller Indielabels.
Joachim forteller oss at det er viktig for artister at de har et valg mellom de litt større selskapene og det å slippe selvstendig. På grunn av det store mangfoldet av selvstendige selskaper kan det være lettere for artister å finne et selskap som har akkurat det de vil ha, om det skulle være nettverk eller visjon. Og om de ikke finner noe så har de muligheten til å lage sitt eget.
Det er tydelig at det er internett som tar over for både promotering og lytting som plattform.