This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

Det dårlige renholdet på Ulrike Pihls hus i eksamensperioden har vært et problem i flere år. Det var først etter at eiendomsavdelingen på Universitetet i Bergen (UiB) ble kontaktet av BSTV, at forholdene ble tatt tak i. Renholdsleverandøren ble bedt om å finne en annen til å utføre jobben.

BSTV fikk flere tips om manglende renhold på Uphil i helgene. Under eksamensperioden er situasjonen på sitt verste. På toalettene ved lesesalene manglet det såpe og toalettpapir, bosset var overfylt og det luktet vondt. Flere studenter var nødt til å bruke toalettene nede i kjelleren.

Problemet er at det er dårlig renhold. Det ser rett og slett helt jævlig ut. Derfor går vi ned i kjelleren, sier Astri Mienna.

Mange studenter BSTV har snakket med opplever situasjonen som svært ubehagelig.

Var ikke klar over hvor ille det var

Even Berge, eiendomsdirektør ved UiB, var ikke klar over at det ikke ble vasket i helgene.

Det skulle vaskes på dagtid lørdag og søndag. Hver eneste helg i eksamensperioden. Hvis toalettene ikke har vært rengjort så tyder det på at noen ikke har gjort jobben vi har betalt dem for å gjøre, sier han.

De har ikke levert den kvaliteten de skulle levere, og det aksepterte leverandøren, fortsetter Berge.

Berge fortalte at de har fått flere klager på epost og meldinger på behovsmeldingsystemet, som studentene kan benytte seg av gjennom MiSide. Av ukjente årsaker nådde ikke klagene frem til ledelsen.

Lover en forbedring

Vi måtte bare gi beskjed at den som fulgte opp renholdet her ikke kunne fortsette å arbeide for Universitetet. Det var grov svikt på avtalen, og det har nok pågått over lengre tid, sier eiendomsdirektøren.

Berge har lovet at saken skal fikses opp i. Han ber studentene om å gi tilbakemeldinger når det oppstår lignende situasjoner.

Det er veldig fint om studentene bruker systemet med behovsmelding. Jeg tror det brukes for lite. Enten det er en lyspære som ikke lyser eller mangelfullt renhold, så er det veldig flott hvis vi får beskjed. Da skal det følges opp og det er det et system som gjør at du skal få svar på henvendelsen.

Kommentarer