Basic Body Awareness Methodology er et studie som kanskje ikke er kjent for de fleste. BBAM er en videreutdanning i fysioterapi med spesialisering i kombinasjonen fysioterapi og psykisk helse. Studiet er et deltidsstudium som strekker seg over to år, med tre blokkperioder på Høgskolen i Bergen (HiB). Studentene sender inn oppgaver når de ikke er på HiB. Man får 60 studiepoeng etter endt utdanning.
– Lærer mye gjennom egenerfaring og kvalitet i daglige bevegelser
Dosent og skaper av studiet, Liv Helvik Skjærven, beskriver en vanlig dag på studiet når de er inne i en av de tre blokkperiodene: Stort sett består første halvparten av dagen av bevegelsespraksis, med bevegelseserfaring, refleksjoner og utvekslingerfaring knyttet til det.
– Resten av dagen presenteres teori, der også gruppearbeid nyttes som arbeidsform, forteller hun.
Hun mener at studentene lærer mye av bevegelsespraksis i tillegg til teori. Studiet inkluderer teori, klinisk praksis, skriftlige arbeid og prosjektarbeid, og i selvstudieperioden gjennom internett.
– Her legges det vekt på læring gjennom å være i bevegelsene selv, og å gjøre egne erfaringer til hvordan mer funksjonelle bevegelser kan fremmes. Det er viktig at studentene erfarer de ulike bevegelsene, gjør dem til sine egne, og faktisk blir kjent med dem. Denne typen forståelse som vokser fram gir innsikt som bakgrunn for å lære pasientene bevegelsene i neste omgang, sier Skjærven.
Attraktivt for utenlandske studenter
Studiet tiltrekker seg spesielt mange utenlandske studenter, men også norske studenter.
– Det er få land som har en spesialitet innenfor fysioterapi og psykisk helse. Det er lite kjent at det finnes fysioterapi spesielt rettet mot å fremme helse gjennom bevegelse. Det er bevegelseskvalitet i dagliglivets bevegelser og den spesielle bevegelesespedagogikken som undervises ved BBAM som trekker studenter til studiet, sier forteller Skjærven.
Hun forteller videre at grunnen til at hun startet opp studiet er sammensatt. Hun har lang praksis innenfor fysioterapi og psykiatri. Hun har undervist på Høgskolen i Bergen i mange år i temaet psykiatrisk og psykosomatisk fysioterapi. All undervisningspraksis hun hadde som bakgrunn, også internasjonalt, samt forskningen knyttet til bevegelseskvalitet, ga mulighet for å kunne utvikle det internasjonale studietilbudet BBAM. Kompetansemål som er sentrale ved studiet er ervervelse av teori, tilegnelse av ferdigheter og generell kompetanse til bruk i klinisk praksis, forebyggende og helsefremmende arbeid.
– Skal bli lærer
Taisei Yamamoto fra Japan har som mål å lære alt som er viktig slik at han kan opprette et studium i Japan. Han syntes at det er veldig spennende å ta med kunnskapen tilbake til Japan. Han forteller at ingen kan noe om BBAM, men noen fysioterapauter har sett etter gode metoder.
– De har ikke noen metoder for (BBAM i Japan, red. anm.) det, så det er veldig unikt å bli utdannet her, forteller han.
– De har et begrenset syn på fysioterapi i Japan, mener han. De fleste somatiske fysioteraputer tar hånd om fysiske bevgeleseshemninger. De får også folk med mentale problemer som påvirker bevegelsesevnene deres, som ikke får den behandlingen de trenger, sier han. Han mener at det ikke fokuseres nok på den mentale delen av fysioterapi i Japan på bakgrunn av dette.
– Dagen starter med øvelser
Fiona Lai Wah Tang, som er en student fra Hong Kong forteller at de starter alltid dagen med noen øvelser, og hun forteller at de har fire ulike øvelser. Det at det kommer så mange studieveiledere fra så mange ulike land er noe hun setter pris på. Hun syntes det er spennende å høre hvordan relaterte ting som dette funker i andre deler av verden.
Hun er også glad for at hun nå slipper bare og lese bøker, men at hun nå kan gjøre det i praksis.
– I tillegg til og bare lese, så er det viktig at man kjenner sin egen kropp. Det er også vikitg å lære hvordan man snakker med pasienter, avslutter hun.