Samtidsdansekompaniet, Carte Blanche, har i samarbeid med den spanske koreografen Marcos Morau laget en forestilling som går inn på Edvard Munchs sjeleliv.
Dystert og klinisk
Den 15. januar hadde forestillingen, Edvard, premiere i Bergen. Bak prosjektet står den spanske koreografen Marcos Morau i samarbeid med kompaniet Carte Blanche, og målet er å skildre Edvard Munchs oppvekst, full av sykdom og død, samt se hvordan dette har påvirket kunsten hans. Etter glimrende kritikker og en kort turné, er Carte Blanche nå tilbake i Bergen med fire forestillinger, 11.-14. februar.
Forestillingen finner sted i et dystert og klinisk sykehuslandskap. Gjennom tekster fra Munchs egne dagbøker og intrikate koreografier, blir vi kjent med en Edvard som opplever tap, frykt og konflikt.
Nytt perspektiv
Ida Haugen og Jack Lorentzen er begge nyutdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo. Nå har de fått aspirantstilling hos Carte Blanche, som betyr at de får en midlertidig ansettelse hos det prestisjefylte kompaniet. I tillegg til å utvikle seg danserisk, har de også fått et nytt forhold til den erkenorske kunstneren gjennom arbeidet med forestillingen.
– Jeg skjønner mer nå hvorfor han malte som han gjorde, sier Jack Lorentzen.
– Var mye redd
Brita Eskeland fra KODE Bergen forteller oss mer om Munchs tøffe barndom.
– Munch var mye redd som barn. Han mistet moren sin da han var fem år, søsteren da han var fjorten og vokste opp med en svært streng far som han aldri fikk forsonet seg med. Angst, sjalusi, fremmedgjøring og lidelse er motiver som går mye igjen i bildene hans, sier hun.
Likevel var det ikke sykehusene som først og fremst brakte frem vonde minner hos kunstneren. Tvert imot. Munchs selvvalgte institusjonsinnleggelse skulle vise seg å forandre livet hans.
– Dette oppholdet beskriver han som en god opplevelse, og han trengte denne behandlingen, sier Eskeland.
Dansekunst møter billedkunst
På KODE 3 i Bergen henger verdens tredje største Munchsamling. Her kan man gå gjennom vakre rom og observere kunstnerens utvikling gjennom flere titalls malerier. Hos Studio Bergen, derimot, opplever man Edvards private sjeleliv i øyeblikket, direkte og nært.
– Innen samtidsdans er det mennesket i helhetlig forstand som er kunsten. Det er en tilstedeværelse som må være der for at det skal kunne skje, sier Ida Haugen.
Carte Blanches Edvard spilles 12., 13. og 14. februar. Billetter koster 150 kr for studenter. Se mer informasjon her.
KODEs Munchutstilling er fast, og befinner seg i KODE 3. Studenter har gratis adgang på torsdager. Se mer informasjon her.
Har du tips til saker som kan være noe for Bergen Student-TV?
Kontakt redaksjonen på: tips@bstv.no