This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=4&feed=rss2

Badetrenden hvor man utfordrer hverandre har fått stor popularitet i sosiale medier. Dette har resultert i at folk over landet den siste uken har duppet kroppen i nokså kjølig vann. 

Etter hvert som folk har begynt å se seg lei badetrenden er det derimot flere organisasjoner som har mottatt store pengesummer som resultat av badetrenden, deriblant Kreftforeningen. Etter oppstarten av nettfenomenet forrige uke hadde foreningen torsdag kveld tjent inn litt over 1,5 millioner kroner. Det har altså vært en sterk pågang fra badeglade pengedonorer de siste dagene, ettersom de på tirsdag hadde fått 400.000 kroner.

Kan snart «bade» i penger

Geir Vangsnes fra Kreftforeningen i Strandgaten er positiv til utviklingen og synes det er flott at så mange velger å gi penger til en god sak. De har merket stor pågang og ser stadig folk på facebook som legger ut badevideoer med emneknaggen #hoppihavet. Han vet ikke riktig hva som har fått det til å bli så enormt populært, men tar det uansett med et stort smil.

– Badetrenden er egentlig ikke noe Kreftforeningen står bak, men vi er heldige som får være mottakere av donasjonspenger, forteller Vangsnes fornøyd.

Må ta ansvar for egen helse

Vangsnes synes det er artig når folk svarer på utfordringen og bader, men det er selvsagt pengedonasjonene som sprer mest glede. De siste dagene har det kommet flere advarsler gjennom medier om at folk må passe seg om de skal bade. Norges Livredningsselskap oppfordrer folk til å holde seg på land, men på tross av det velger fortsatt mange å ta seg en forfriskende dukkert i vårsolen.

­– Det er klart at folk må ta ansvar for egen helse, men det er jo artig når de filmer og faktisk gjennomfører det, i tillegg til å gi pengegaver til foreningene, avslutter han.

 

Har du tips til saker som kan være noe for Bergen Student-TV?
Kontakt redaksjonen på: tips@bstv.no

Kommentarer