Borealis festivalen fyller 10 år, og har gjennom årene vokst seg fram til å bli atskillig større. I forbindelse med jubileet har kunstneren Marina Rosenfeld fått æren av å komponere åpningsstykket i Kunsthallen.
Rosenfeld har blitt en ledende stemme i den stadig sterkere sammenslåingen mellom ulike områder innenfor musikk og visuell kunst. Verket hennes til åpningskonserten, Free Exercise, er komponert for både Sjøforsvarets Musikkorps og solistene Karin Hellquist (fiolin) og Heloise Amaral (piano).
Utfordrende oppgave
Da hun i sommer ble tilbudt å komponere et verk til åpningen av Borealisfestivalen, syntes hun det hørtes ut som en spennende og utfordrende oppgave.
– Jeg har aldri før jobbet med et slikt organisert band som Sjøforsvaret, det å lage et stykke som passet både dem og solistene ble et lite dilemma jeg måtte forsøke å løse.
Hun ble meget fascinert av Sjøforsvarets stramme reglement. I planleggingen har hun forsøkt å sette seg inn i treningen de har gått gjennom fra å være sivile mennesker til å bli militære, for å kunne uttrykke det musikalsk.
Kunst og magi
Temaet for årets festival er Alkymi, en middelaldersk forløper til den moderne kjemien. Men også under Borealis blir det ordet blandet sammen med det magiske, ritualer og det overnaturlige. Personlig forbinder Rosenfeld ordet med omforming, noe som kommer litt i konflikt med måten hun vanligvis arbeider på.
– Jeg har en interesse i det virkelige og naturlige, men om man ser på alkymi som et forsøk på å omforme materialer til det naturlige, da er det greit for meg.
Soppvegg og symfoni
I samarbeid med Bergen Arkitekthøgskole har Rosenfeld utformet et arkitektonisk aspekt i form av to vegger dekket av sopp. Veggene fungerer som både fysiske og visuelle dempere for orkesteret.
– De ringte meg og spurte om de kunne få gro en vegg av sopp til å bruke i stykket, og jeg var selvsagt game, forteller Rosenfeld.
Å gro veggen fra bunnen av gikk ikke helt etter planen, dermed ble det brukt fundamenter av tre som videre ble bekledd av sopp.
– Må fordøyes litt mer
Komponisten har sansen for den rare skjønnheten, og håper publikum sitter igjen med en rekke uforklarlige følelser etter konserten. Dette samsvarer godt med Thomas Brendefurs opplevelser fra konserten.
– Det var et flott stykke. Veldig god bruk av rom, de får fram dybde og god akustikk. Men jeg må nok hjem å fordøye det litt mer.
Har du tips til saker som kan være noe for Bergen Student-TV?
Kontakt redaksjonen på: tips@bstv.no