This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

 

På torsdag arrangerte UH-nett Vest sin årlige studentkonferanse. Teamet for dagen var ”Digitalisering av utdanning”.

Til konferansen var tillitsvalgte fra studentparlamentet ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Høgskolen i Bergen, Universitetet i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskolen i Volda. I tillegg til dette møtte flere av de beste IKT- forskerne fra vestlandet opp for både debatt og foredrag.

Gjennom foredrag, samtaler og workshops diskuterte de utfordringene med ”digitalisering i akademia”. Livar Bergheim, leder for Realistutvalget, studentutvalget på det matematiske fakultet ved UiB var en av foredragsholderne ved konferansen. Temaet var Digitale pensumlister.

– Jeg synes det er verdt å få en større variasjon i vurderingsformene eller eksamensformene en har i de ulike emnene, forteller Bergheim.

 

Alternative vurderingsformer

Det derimot kanskje mest kontroversielle foredraget ved dagens konferanse ble  holdt av professor ved Universitetet i Bergen, Arild Raaheim. Raaheim diskuterte alternative lærings- og vurderingsformer, og kom med følgene råd til studentene:

– Ikke slåss for eksamen, slåss heller for andre alternative vurderingsformer.

Raaheim synes det er bra at studentene kjemper for digitalisering av utdanning, men fokuset har ofte vært knyttet til bruk av data på eksamen. Dette mener Raaheim er feil fokus, da det som skjer er at en samtidig slåss for opprettholding av skoleeksamen som vurderingsform.

– Jeg er for digitalisering av utdanningen, men mener at en burde bytte ut skoleeksamen med andre vurderingsformer som for eksempel praksis eller muntlig eksamen, forlarer Raaheim.

 

– Vi må tenke større

Flere av konferansens deltakere er enige i Raaheim og ser et poeng i å ta i bruk nye verktøy for å forbedre undervisningen. Kim-Daniel Andersen, nestleder i Studentparlamentet ved Høgskolen i Førde, mener at vi må tenke større for å forbedre de nåværende vurderingsmetodene.

– Du kan gjøre det dårlig på eksamen, men fremdeles sitte inne med mye kunnskap. Vi må tenke større og bruke andre vurderingsmetoder, som for eksempel praksis som vi har på sykepleien, sa Andersen.

 

 

Har du tips til saker som kan være noe for Bergen Student-TV?
Kontakt redaksjonen på: tips@bstv.no

Kommentarer