This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=4&feed=rss2

Globalisering har gjort musikk tilgjengelig for alle. Hvordan en skal lykkes på stadig flere arenaer og i et voksende antall formater kan være problematisk. Likevel, mener Martin Atkins, at dette er en fruktbar tid.

Atkins har mange år i musikkbransjen bak seg, og holder nå kurset “Welcome to the Music business….You’re FUCKED!” rundt om i verden. For at en skal klare å lykkes i denne bransjen, er det viktig å tilpasse seg dagens samfunn. Dette betyr at sosiale medier som facebook, instagram og musikkdelings-sider er viktige virkemidler for å promotere bandet sitt. Videre, er det et spørsmål om tillit, sier Atkins. Hvis en gjør sin beste låt gratis og dermed gir slipp på dens beskyttelse, vil fansen gi tilbake senere.

Det lovende bandet Sandmarx, var et av bandene som deltok på seminaret han holdt i forrige uke, arrangert av Brak.

– Kurset har gjort oss mer bevisst på hvordan vi skal få synligjort musikken vår. Vi kommer til å bruke alle rådene han har gitt oss, sier vokalist Sandra Szabo. Alt for mange følger den gamle modellen. Vi har også gjort dette, legger hun til.

Nå vil de sette større fokus på digitale medier, og vise fansen alle deler ved bandlivet.

Det handler altså om å skape forhold mellom mennesker. En må aktivt kommunisere med sine fans, og forstå hva fansen vil ha. Dette har Sandmarx tenkt til å jobbe videre med.

– Vi må være der fansen vår er, sier Szabo.

– Hvis en vil lykkes trenger en forståelse for bransjen, deretter kan en ta tak i de mange små tingene som til sammen gjør at en oppnår suksess, avslutter Atkins.

Kommentarer