Spillutviklingen i Norge har de siste årene vokst seg statdig større. Denne uka inviterte Spillmakerlauget til Konsoll 13. Flere norske spillutviklere fikk muligheten til å vise frem sine spill.
På fredag formiddag var det foredrag på Litteraturhuset i Bergen. Flere profilerte spillutviklere og forelesere delte sine erfaringer om spillindustrien. På kvelden var visning av diverse norske spill på Landmark.
Prosjektleder Linn Søvig håper at arrangementet kan være med på å inspirere flere til å lage dataspill.
– Konsoll er en inspirasjon for alle spillutviklere, som skal gi de den inspirasjonen og selvtilliten til å gå ut å lage fantastiske gode spill.
Konsoll ble først arrangert i 2012, men allerede i år kan Søvig fortelle at antall deltakere har doblet seg. Hun håper at festivalen vil vokse, men fortsette å holde på den intime kontakten mellom foredragsholderne og de lokale spillutviklerne.
Per Viggo Bergsvik er 3D-designer i Henchmen and Goon. Han syns Konsoll er et godt arrangement for å synliggjøre norske spill og spillutviklere.
– Vi får veldig mye ut av det altså. Det er en voksende industri, jeg tror vi er inne i en bra grunderfase nå. Spesielt i Bergen så er det ufattelig mye som skjer. Det er mange firmaer som starter opp.
Søvig håper på at spillindustrien i Norge vil vokse, men fortsatt holde på den integriteten den har bygget opp. Hun ser også for seg at Konsoll kan vokse seg større, men fortsatt holde på den intimiteten mellom foredragsholdere og deltakere som det har nå.