This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

Under valgdebatten ved Høgskolen i Bergen(HiB) ble politikere fra de største partiene tirsdag formiddag stilt til veggs på saker som angår studentene. Øverst på dagsorden var heltidsstudenten og studentboliger.

 

Tilstede under debatter var blant annet leder i Sosialistisk Venstreparti Audun Lysbakken, leder i Høyres studenter Charlotte Spurkeland, og stortingskandidat for venstre Mathias Fischer.

— For studentvelferden mener jeg det både trengs flere studentboliger og høyere studiestøtte, slik at vi kan få flere heltidsstudenter, sier Audun Lysbakken(SV).

 

Heltidsstudenten

Det ble diskutert heftig rundt hva man bør gjøre for at studentenes hverdag skal bli bedre. Høyre mener at heltidsstudenten er et umulig prosjekt.

 Vi synes ikke det er realistisk å få til elleve måneders studiestøtte i denne stortingsperioden. Derfor går vi heller til valg på å regulere den studiestøtten som gis i dag, forteller Charlotte Spurkeland(H).

Venstre mener likevel at det er plass for både høyere studiestøtte og bygging av flere studentboliger.

 Vi viser i vårt alternative budsjett at det innenfor dagens rammer er fult mulig både å skaffe flere studentboliger og å få til en elleve måneders studiestøtte, sier Mathias Fischer(V)

Studentene selv mener at elleve måneders studiefinansiering er det aller viktigste for at deres studiehverdag skal bli mer levelig.

 Hvis jeg skulle valgt en sak måtte det blitt elleve månedesr studiestøtte, for jeg ser kanskje på det som den største utfordringen for meg personlig, mener Anne-Marthe Lønstad, lærerstudent ved HiB.

 

Et passivt Arbeiderparti

Noe overraskende var Arbeiderpartiet meget passiv i debattene, spesielt da det var snakk om studiestøtten og studentboliger.

 Jeg synes det mest interessante er at Arbeiderpartiet ikke har tatt ordet en eneste gang i denne debatten. Jeg frykter at de ikke bryr seg, men kanskje de bare er slitne etter en lang valgkamp, sier Fischer.

Representanten for Arbeiderpartiet i debatten, Ruth Grung, mener at det er snarere tvert i mot.

 Vi var ikke forberedt på en slik skoledebatt hvor man kaster tall i hodet på hverandre. Vi ville heller diskutere for eksempel forskningspolitikk, forklarer Grung.

Kommentarer