This text will be replacedhttp://bstv.no/?cat=4&feed=rss2

Norsk spillbransje er tilsynelatende på vei opp. Det er en bransje som er veldig ung, men i løpet av det siste tiåret har aktører som Rain Games og D-Pad Studio fått slippe til.

Nye muligheter

Kristine Jørgensen, professor i medievitenskap ved Universitet i Bergen, forteller at noe av det som gjorde det mulig for mindre aktører å komme frem er to hovedgrunner.

– På et tidspunkt så krevde det at du hadde veldig store penger for å klare å lage et stort spill. På midten av 2000-tallet ble digital distribusjon mye større, samt at smarttelefonene fikk sitt inntog. Smarttelefonen var i praksis en liten spillmaskin som alle hadde i lommene sine. Plutselig var det mulig å komme inn i bransjen igjen, forklarer Jørgensen.

Offentlig støtte

Jørgensen peker også på et bidrag som hjelper spillbransjen.

– En annen ting som har vært viktig i norsk sammenheng, som få andre land har, er en offentlig støtteordning for utvikling av dataspill. I Norge kan man søke penger fra Norsk Filminstitutt (NFI), som tidligere kun har gitt penger til film, har utvidet støtten til dataspill, sier Jørgensen.

Daglig leder i Bergen-baserte Rain Games, Peter Meldahl uttrykker at han er glad for den offentlige støtten, men syntes det kunne vært et eget organ som forvalter midler til spill.

– Kulturmeldingen har syv hovedsektorer som kultur Norge skal ha ansvar for. En av disse syv områdene har ikke et eget organ som tar seg av midlene, og det er spill. Spill går under film, og vi er åtte prosent av det fellesbudsjettet. Norsk filminstitutt har gjort en grei jobb på dette, men det er en organisasjon hvor det jobber 86 ansatte for øyeblikket, hvor en av disse har 50 prosent tid til spill, forteller Meldahl.

Bilde hentet fra Wikimedia Commons

Kommentarer