This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

I slutten av oktober fremmet studentpartiet Det Eneste Reelle Alternativ, DERA, et forslag om at tidlige forelesninger er helsefarlige. Forslaget ble nedstemt i Studentparlamentet ved UiB samme uke. Denne uken snudde situasjonen, og forslaget ble godkjent. 

Mandag 24.11. fikk studentpartiet DERA godkjent sitt forslag i Studentparlamentet ved UiB om å få utsatte forelesninger. Da Bergen Student-TV snakket med DERA i slutten av oktober forklarte partiet at mange studenter hadde problemer med å komme seg opp til de tidligste forelesningene. Forslaget mente DERA ville øke læringsutbyttet til studentene.

BSTV har vært i kontakt med søvnforsker Ingvild West Saxvig som er postdoktor ved Nasjonal kompetanse for søvnsykdommer ved Haukeland universitetssykehus i Bergen. Hun mener at forskjellen på A- og B-mennesker handler om vår indre klokke.

–  Det er vanskelig å prestere godt hvis man har sovet lite om natten, og hvis man gjør dette over lengre tid så blir dette et problem. Hvis vi prøver på noe, for eksempel å lære når kroppen sier det er på tide å sove, så kan det bli vanskelig å få til.

Rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen, sier seg enig i at 08.00 forelesninger kan være litt i det tidligste laget for noen.

– Jeg kan godt forstå at dette kan påvirke læringsutbyttet, men da er det viktigere å se på andre ting som kan forårsake dette, sier Olsen. Han tilføyer også at arbeidslivet starter som regel rundt klokken åtte om morgenen, og at det er like greit å vende seg til dette med en gang.

Olsen forteller videre at UiB jobber med et digitalt prosjekt som skal gjøre det lettere for studentene ved de forskjellige fakultetene å bestemme selv når de vil ha studietid. Prosjektet kalles “The Flipped Classroom”. Denne omvendte undervisningen vil ha mer fokus på studenten, slik at de kan bestemme selv når de vil se på forelesningene som er tatt opp. Studentene vil også få en ny tilgang på gruppeoppgaver og innleveringer.

Søvnforskeren mener at et godt søvnmønster er det viktigste for læringsutbytte.

– Vi har forskjellige stadier av søvn, og det er disse som utgjør om vi har fått en god natts søvn eller ikke, sier West Saxvig.

 

Kommentarer