This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Fristen for å stille som kandidat til årets rektorvalg ved Universitetet i Bergen gikk ut onsdag 27. februar, og vi står nå igjen med to kandidater. Viserektor Kuvvet Atakan og Dag Rune Olsen har allerede påbegynt valgkampen, og prosessen med å fremme kjernesakene er godt i gang. En sak som til nå har blitt viet mye oppmerksomhet fra blant annet studentmediene er digitalisering. Dette er noe begge parter brenner for.

– Vi introduserte for tre år siden et prosjekt som heter digUib, der vi har tatt sikt på å utvikle en rekke tilrettelegninger og hjelpemidler innen digitalisering for utdanning. Nå har jeg veldig lyst til å utvide dette her til å også inkludere forskningsdelen, nettopp fordi jeg tror at digitalisering av forskningen og utdanningen kan bringe disse to tettere sammen, sier Atakan.

– Her har vi da et eksempel på at vi har brukt en digital læringsplattform for å samarbeide med universitetene i Norge. Et kurs som gis i samarbeid med Universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Studentene på dette kurset følger forelesningene via den digitale læringsplattformen, sier Olsen og viser til deres teknologiske labrom.

For mange kan kandidatenes plattform fremstå nokså like, og kan dermed være vanskelige å skille. Dette skyldes at deres synspunkter på de aktuelle valgkampsakene til en viss grad baserer seg på det samme fundamentet. Kandidatene fremhever imidlertid skilnader seg imellom.

– Det som kanskje utgjør forskjellen mellom oss og Team Olsen er at vi vil veldig gjerne bruke våre erfaringsgrunnlag, mener Atakan.

Olsen mener hans Team også stiller sterkt hva erfaring angår:

– Jeg tror at vi har et veldig bredt erfaringsgrunnlag. Vi representerer forskjellige fakulteter og vi representerer forskjellige fagtradisjoner, men der hvor vi sikkert er likere internt i vårt team er det at vi alle har styringserfaring, påpeker Olsen.

Frem mot valget som avholdes i perioden 18. – 24. april, kan valgkampen følges gjennom debatter i studentmediene og Studentersamfunnet, så vel som på Facebook- og hjemmesidene deres. Studentenes stemme teller 25 % ved valget, og alle studenter oppfordres derfor til å påvirke utfallet ved å vise engasjement i debatten.

Kommentarer