This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Studentersamfunnet i Bergen inviterte torsdag til debatt om lærerutdanningen i Norge med fokus på tiltak som må til for å forbedre yrkes fremtid.

Dagens lærerutdanning

Norge har hatt flere reformer innenfor lærerutdanningen. Norsk grunnskolelærerutdanning, som ble innført i 2010, går i dag over fire år. Der må man velge om man vil undervise 1-7 eller 5-10 trinn og studentene må minimum ha karakteren 3 i norsk og matematikk.

Student ved lærerhøyskolen, Peder Lofnes Hauge, er fornøyd med lærerutdanningen i dag og tror det var klokt å legge om lærerutdanningen fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanning.

– Reformen er et steg i riktig retning. Den sikrer at vi som skal ut i skolen har større fagkompetanse i de fagene vi skal undervise i, sier Lofnes Hauge som skal undervise 5-10 trinn i norsk og engelsk.

Leder for Venstre og en av kveldes debattanter, Trine Skei Grande, mener også lærerutdanningen er på rett vei, men ønsker en 5-årig lærerutdanning med godt integrert praksis og med mye forskning.

– Vi må ha fordypning i fagene sånn at alle lærere faktisk kan de fagene de underviser i, og for å oppnå det må vi gjøre lærerutdanningen lengre, forteller Skei Grande.

Stortingsrepresentant fra Høyre, Svein Harberg, er enig, og legger til at dette også vil øke statusen til yrket.

Lærerstudent, Charlotte Eidsvåg, er negativ til å opprette en 5-årig utdanning fordi det vil føre til at lærerne får to hovedfag, noe hun mener hun er for lite, spesielt på barneskolen.

– Det er få rektorer som vil ansette lærere med bare to fag. Dette fordi det blir vanskelig å sette opp en timeplan og at det er ikke bra for elevene å ha så mange lærere, sier Eidsvåg.

Mye kan forbedres

Partiene er stort sett enige om at den norske lærerutdanningen er på god vei, men at det kan gjøres tiltak som gjør den enda bedre.  Stortingsrepresentant fra SV, Mari Lund Arnem, som også er positiv til en 5-årig utdanning forteller til Bergen Student-TV at det er mye som kan forbedres.

– Lærerutdanningen trenger bedre praksis og bedre oppfølging ut i yrket, samtidig må vi gjennomføre og forbedre den 4-årige utdanningen som vi i dag har før vi tar steget videre, forteller Lund Arnem.

De to lærerstudentene, Eidsvåg og Lofnes Hauge, mener at lærerne bør stille høyere krav til studentene og at studentene i dag er litt for slappe.

– Det er lange pensumlister og mye og lese, men det er ikke mange som leser og lærerne syr puter under armene på oss, sier Eidsvåg.

Mye å lære av Finland

I Finland trenger lærere en femårig mastergrad for å undervise og opptakskravene er høye. Når man er kommet inn må man igjennom intervjuer og evalueringer for å se om man virkelig er egnet til å være lærer.

– Finland er komt dit der vi ønsker å komme, sier Harberg.

Lofnes Hauge mener at Norge har mye å lære av den finske modellen.

– Jeg ønsker en 5-åring lærerutdannelse slik som de har i Finland nettopp fordi det vil gi mer faglig fordypning og tyngde ut i de fagene man underviser i, sier Lofnes Hauge som ser lyst på fremtiden som lærer.

 

Kommentarer