This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

UiB sliter med at uvedkommende sender spam-mail, og utgir seg for å være fra administrasjonen på Universitet.

Studenter og ansatte har i det siste mottatt mail hvor de blir bedt om å oppgi brukernavn og passord for å oppdatere sin konto. I mailen følger også en link man skal trykke på som medfører at man mister sin brukerkonto og kan utsettes for misbruk.

– Dette er et kontinuerlig problem IT-avdelingen ved UiB ser svært alvorlig på. Vi bruker store ressurser, så mye som 1 til 2 årsverk på å prøve å stoppe disse mailene. Hele 70 – 80 % av mailene UiB mottar er kun spam og søppelpost. Tiltak som er brukt er filterprogram og vi kjører kampanjer for å advare studentene, sier Thomas Evensen, IT-ansvarlig ved UiB.

Utfordring
Hedda Dorthea Asperheim, PC-vakt på biblioteket til Det samfunnsvitenskapelige fakultet, sier at den største utfordringen med å stoppe “spam”, er at de stadig finner nye måter å sendes ut på. “Spamsystemene” knekker stadig kodene, og klarer hele tiden å finne nye metoder for å spre mailene sine.
– Internett er et stort område hvor forskjellige spilleregler blir fulgt. Det er ingen som har kontroll over deling av mail og informasjon, sier hun.

Evensen mener at spam-mail-systemet er for lukurativt til å forsvinne med det første.

– Det ligger masse penger i “spambransjen”, forteller han.

Sunn fornuft
Hedda Dorthea Asperheim har mange gode råd mot søppelpost. – Det viktigste er å bruke sunn fornuft. Vær kritisk, og ha gjerne flere mailadresser til bruk på internett.

Studenter ved UiB opplever spammen som plagsom, men ikke problematisk. Student ved UiB, Torstein Sander Johansen, mener at ved å tenke logisk slipper man å bli lurt. – Leser man mailer grundig vil man kunne filtrere ut hva som er rett og galt.

Evensen forteller at om man har blitt utsatt for identitetsmisbruk, må man kontakte Universitetet for å få oppdatert sin brukerkonto.

Kommentarer