This text will be replacedhttp://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

Studenter lurt av huseier

Utleier på Gyldenpris oppga uriktige opplysninger om antall leietakere, holdt visning i feil leilighet og nekter å betale tilbake depositum.

Karoline Hamre trodde hun skulle flytte inn med fem jenter. Da hun kom til leiligheten, bodde det 13 personer der, både jenter og gutter. Og leiligheten var ikke lik den det ble holdt visning i.

– Huseier gav meg ingen indikasjon på at jeg skulle bo med fjorten personer. På visningen var det kun fem jenter som bodde i kollektivet, sier Hamre til BSTV.

Hun hadde selv ikke mulighet til å dra på visningen da hun fant leiligheten på hybel.no i vår, og sendte derfor sin søster. Etter anbefalinger fra søsteren, skrev Hamre under på en kontrakt med huseier. Men leiligheten søsteren hadde vært på visning i, var naboleiligheten.

– Det var en helt annen standard på denne leiligheten enn den jeg skulle flytte inn i. Dette opplyste ikke huseier om, sier Hamre.

Da Hamre valgte å flytte etter bare 12 dager, fikk hun flere ubehagelige e-poster, som BSTV har fått tilgang på. Blant annet går huseier til personangrep mot Hamre, og skriver til henne at:

«For meg fremstår du som patetisk og selvmotsigende.»

 

Mener at han har informert

Huseier mener at han har sitt på det rene.

– Det kom tydelig frem før du/din søster kom på min visning at det var 14 personer som skulle bo i kollektivet, både gutter og jenter, skriver han i en mail til Hamre.

Hamre mener at dette er ren løgn.

– Jeg ble aldri informert om dette før jeg flyttet inn. Jeg fikk beskjed om at det ville være åtte romtyper, og gikk da ut ifra at det ville bo så mange der, sier hun.

 

Vil ikke betale ut depositum

Hamre betalte ingenting da hun dro etter bare få dager, og får nå ikke igjen depositumet sitt på 9900 kr. Derfor har hun tatt kontakt med advokat.

– Det var store feil ved denne leiligheten. Det er ingen rømningsvei, og det er heller ikke tilstrekkelig med brannvarslere. I tillegg til at det bodde syv personer mer enn hva jeg trodde i leiligheten. Dette vil jeg ikke betale for, forteller hun.

Da Hamre og andre beboere klaget på noen av manglene, viste huseier bare til kontrakten. Her står det bl.a. at:  «Leietaker er kjent med at det pågår eller er planlagt arbeid av ulik karakter i eller ved utleieadressen (på ubestemt tid) som ikke kan påklages.»

I leiekontrakten har også huseier bestemt av at leieboerne har solidarisk kontraktansvar, noe Hamres advokat reagerer sterkt på.

 

Sendte krav om 100 000 kr

Flere andre tidligere leietakere er også i konflikt med samme huseier.

– En venn av meg fikk en regning på nesten 100 000 kroner fordi huseier mente at han som leietaker hadde et solidarisk ansvar og måtte dekke utgiftene for alle i leiligheten. Deretter skulle leietaker kreve inn penger av de han bodde med, sier Hamre.

– Hvor han fikk dette tallet fra, er det ingen som vet. Det hele endte med at han ikke orket mer og måtte kjøpe seg ut av saken for en mindre sum, avslutter hun.

 

Huseier har ikke vært tilgjengelig de siste dagene på grunn av sykdom, og derfor vil ikke hans advokat kommentere saken.

– Min klient er ikke tilgjengelig, og jeg vil derfor ikke si noe om denne saken på det nåværende tidspunkt, sier advokat David Hilton til BSTV på telefon.

 

BSTV følger saken. Har du tips eller innspill? Send mail til tips@bstv.no.

Kommentarer