This text will be replacedhttp://bstv.no2/?cat=1&feed=rss2

Det skal godt gjøres å gå en dag uten å se Ryde sine EL-sparkesykler. Du kan se dem rundt så og si hvert eneste hjørne i Vestlandets hovedstad. Fenomenet Ryde har tatt Bergen by med storm, men på den andre siden har prisen skapt reaksjoner blant brukerne. 

– Det er litt for dyrt, og det er vel gjerne derfor ikke jeg har kjørt for ofte da det egentlig er et praktisk fremkomstmiddel, sier studenten Stine. 

Studenten August belyser dette utenfor Studentsenteret. August synes også at prisen man må betale kan være litt i det høyeste laget. Han har aldri kjørt Ryde sine EL-sparkesykler som et resultat av dette.

En abonnement-løsning ville dermed appellert til begge studentene. 

Resolusjon med gjennomslag

Studentrabatt har vært en ønsket løsning blant mange studenter i lang tid. Leder i Blå liste, Håvard Rørtveit, fikk dermed gjennomslag i Velferdstinget med sin resolusjon om studentrabatt på EL-sparkesykler.

– Vi fant jo ut at dette her er noe som Velferdstinget burde ta tak i. Det er under deres mandat å kjempe for hele student-Bergen og ikke bare for UiB. Vi fant ut at dette kan la seg gjøre, og det finnes løsninger ute der, forteller Rørtveit

Fredrik Hagen, Manager for Ryde Technologies bekrefter at abonnement-løsning har ligget i luften lenge. Nå som etterspørselen øker blant brukerne kan selskapet realisere dette.

– Først og fremst er det for å være med på å skape en økt mobilitet i en hektisk hverdag, og nettopp der ønsker vi  å imøtekomme studentene. Jeg er selv student og vi har mange brukere som har etterspurt en månedskort løsning. Nå har vi kommet frem til at vi vil satse på det. 

Abonnement:

  • Studentrabatt: 599kr måneden
  • Introduksjons-pris ordinære brukere: 699kr måneden
  • Ordinære brukere etter 4.oktober: 799kr måneden

Det store bybildet

Bergen i dagens samfunn er preget av flere ulike faktorer. Korona viruset begrenser kollektiv-trafikken, mens busstreiken regulerte tilgjengeligheten. En abonnementløsning kan derfor bidra til at både studenter og andre brukere kan komme seg fra a til å på en mer miljø- og budsjettvennlig måte. 

– Jeg mener jo ikke at EL-sparkesyklene er et problem, som andre kanskje mener. Det er et fint fremkomstmiddel og folk bruker de uansett. Det jeg ser er at det er et problem for studenter som kanskje ikke har like stor disiplin for egen økonomi, utdyper Rørtveit.

Hagen forteller videre at han ikke tror abonnement-løsningen vil skape store endringer i bybildet. Selskapet har den samme mengden sykler på gaten pr. dags dato og har derfor ikke planer om å øke den med det første. 

Safety Spray

En abonnement-løsning byr ikke bare opp til økt bruk, men også hyppigere bruk. Det kan dermed se ut til at sparkesykkel styrene kan bli en ny smittekilde å se opp for. Hagen setter derimot en stopp på spekulasjonene. 

– Pr. dags dato sprayer vi håndtak og bremse-hendel med Antibac. Vi har inngått et nytt samarbeid med et norsk selskap som heter «Safety Spray» og neste uke så begynner vi med opplæring blant våre ansatte. Det vil si at vi skal behandle sykkel-styret med en spray som vil hindre virus, bakterier og sopp i å leve på det vi tar på i 30 dager. Samtidig vil vi selvfølgelig lage rutiner på at dette systemet skal opprettholdes.

– Smittekilde? Ja det kan kanskje det, det er jo som alle andre kontakt-punkt. Jeg vil derfor anbefale alle å sprite og vaske hendene ofte. Og kanskje ikke ta seg selv i ansiktet rett etter bruk, men det er som alt annet i samfunnet. Man må være obs på at man følger smittevernstiltakene selv så går dette helt fint, konkluderer Rørtveit.

 

Kommentarer