This text will be replacedhttp://bstv.no2/?cat=1&feed=rss2

God søvn er essensielt for at studenter skal prestere optimalt, og nok søvn er viktig. Vi ha snakket med stipendiat Andrea Rørvik Marti om dette. Marti sier at det anbefales å få minst syv timer med søvn og at de fleste trenger mellom syv og ni timer.

–– Minimum syv timer søvn er det som anbefales og de fleste av oss trenger mellom syv og ni timer, sier Marti.

Alvorlige konsekvenser

Søvnmangel kan føre til de kjente konsekvensene irritasjon og konsentrasjonsvansker. Studier har vist at lite søvn også har mer alvorlige effekter. Marti sier at personer som har hatt en uke med fem timer søvn scorer høyt på depresjonsmål og angst. Studentene vi har snakket med merker at dårlig søvn har en negativ effekt på hverdagen.

A og b-mennesker

Noen av oss er a-mennesker og andre er b-mennesker. Dette er avgjørende for når vi bør stå opp. Derfor vil noen studenter ha mer utbytte av å gå på tidlige forelesninger. Mens b-mennesker har større utbytte av forelesninger som er seinere på dagen.

Tips for bedre søvn

Marti har ett tips hun anbefaler.

–– Det kan være vanskelig å få sove med masse tanker spinnende rundt i hodet. Så kan det være greit å sette av en liten tid før man legger seg. Der man snakker med noen, skriver ned eller snakker med seg selv om hva som bekymrer og hvilke problemer man har. Og får legge det fra seg. Slik at man får roet seg ordentlig før man skal legge seg.

 

Kommentarer