This text will be replacedhttp://bstv.no/?cat=4&feed=rss2

Ølmarkedet har ekspandert som følge av at håndverksøl har blitt stadig mer populært. Det er snakk om øl som er laget på mer tradisjonelt vis, med mindre automasjon og bredere smaksvarianter.

Tina Bertelsen er selger i 7 Fjell bryggeri og forteller at målgruppen på ingen måte er ekskluderende.

– Vår målgruppe er mannen i gaten, vi brygger øl til folket. Vi brygger ikke øl for han nerden i kjelleren med gardinene nede som skal analysere ølet vårt. Øl er en sosial drikk, og vi lager øl til alle, forklarer Bertelsen.

Videre forklarer hun at med så mange ulike varianter så trenger man ikke være ølkjenner for å nyte håndverksøl.

– Det skal kle alles ganer, og det er derfor vi har så stor portefølje, slik at vi skal treffe noen med hvert fall én øl. Vi har tjuefem ulike sorter, med flere som kommer og går hele tiden, så målgruppen er rett og slett alle, forteller Bertelsen.

Gareth James Stewart er sjefsbrygger på Bergenhus Bryggeri, som ligger i tredje etasje på Zachariasbryggen, forteller at deres målgruppe er mer variert.

– Vi holder til på Zachariasbryggen, og vi har sett en del endring siden vi startet. Våre gjester er alt fra folk som aldri har smakt håndverksøl til hardbarka ølnerder. Vi får gjester som kommer fordi de vet hva vi driver med, men siden vi ligger så sentralt i byen får vi også mye oppmerksomhet fra den gjennomsnittlige øldrikkeren, forklarer Stewart.

Gareth forteller at det er ulike grunner til at folk brygger håndverksøl.

– Alkohol er dyrt. Det å lage din egen er attraktivt, og det var derfor jeg begynte å lage min egen øl som student, for å få billig øl. Det er slik det startet, men etterhvert så ble det til en lidenskap, sier Stewart

Kommentarer