This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

Prissetting i tre ledd

Butikksjef ved Vinmonopolet på Bergen Storsenter, John Eirik Tetlie, forteller at prisene deres settes på den måten at de kjøper varer fra en grossist, og at man deretter må legge til avanse, og til slutt avgifter.

– Avansen og avgiftene ligger fast, sier Tetlie og forteller at avansen er på 18 % hos dem. Dermed er det prisene fra grossist som avgjør hva prisen blir hos Vinmonopolet. Hva avansen er hos dagligvarebutikkene kan han ikke uttale seg om.

Tetlie er veldig klar på at man ikke ønsker å starte en priskrig.

Ulike typer øl

– Vi ser ikke på dagligvarekjedene som en konkurrent, ettersom vi selger ulike typer øl, sier butikksjefen. Videre utdyper han at Vinmonopolet selger øl med alkoholprosent høyere enn 4,7, mens det som selges i dagligvarebutikker har maksimalt 4,7 % alkohol.

Restaurantsjef ved Bryggeriet Restaurant på Zachen, Fredrik Roll, mener at dagligvarekjedene bør starte en priskrig på øl. Slik han ser det er dagligvarekjedene en stor nok aktør til å kunne ta en slik kamp.

– De har en enorm provisjon på øl. Er det noen som kan ta kampen, så er det dem, sier Roll.

Kan påvirke utelivet

Roll forteller at de foreløpig forholder seg rolig til situasjonen ettersom prissenkningen enda ikke er varslet konkret.

– Men skulle det skje vil det jo bli avgjørende for oss, enten det går i vår favør eller ikke, sier han.

Restauranten anser Vinmonopolet som en konkurrent, men tenker på konkurransen som indirekte.

– Dersom polølet blir billigere kan det føre til at folk heller sitter lenger hjemme og drikker, og utsetter å dra ut på byen, mener Roll.

Kommentarer