This text will be replacedhttp://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

Fjeset: Inger G. Stensaker

NHH har en av landets beste forelesere. Hennes store engasjement utgjør en forskjell.

NHH proffesor Inger G. Stensaker ble nylig kåret til en av landets ti beste forelesere. Hun er opptatt av gode forberedelser og å motivere studenter. BSTV tilbrakte en dag med henne. 

Øvelse gjør mester

Når Stensaker skal motivere studentene sine bruker hun spørsmål. Studentene får spørsmål om hva som skjer rundt de som er relevant for deres arbeid, og da bruker hun gjerne sin egen forskning.

–Vi kan starte en forelesning med å spørre «Hvordan får vi to tidligere konkurrenter til å samarbeide?», forklarer hun.

Stensaker mener at det er viktig at en undervisning ikke bare skal dreie seg om forelesning. En kjent metode hun bruker er og la studentene høre noe, også bruke informasjonen til å anvende det.

–Jeg bruker masse øvelser. Vi spiller ball eller kort. Vi gjør øvelser i endringsledelse, sånn at man får kjenne litt på kroppen hvordan det er, forklarer hun.

Selv den beste kan bli nervøs

For Stensaker selv er det viktig med gode forberedelser, for planlegging er viktig slik at formålet hun skal gi blir en suksess.

–Jeg bruker mye tid slik at jeg skal ha et tydelig budskap, slik at studentene skal huske hva de har lært etter at de har gått ut av rommet, sier hun.

Det er også en annen årsak til hvorfor det er lurt å forberede seg.

–Noen ganger kan jeg bli ganske nervøs før jeg skal forelese, og da hjelper det å planlegge, avslutter hun.

En students tilbakemelding

I følge proffesoren så mener hun at en students tilbakemelding er utrolig viktig for en foreleser. Det kan være med på å utgjøre en forskjell.

–Det som jeg kanskje setter aller mest pris på med ved en tilbakemelding er når en student kommer opp etter en forelesning, forklarer Stensaker.

Hun mener at en student kanskje ikke er helt bevisst over hvor mye de kan være med å påvirke en foreleser, og det er en faktor som gjør en foreleser mer motivert.

–Jeg vil oppfordre studentene til mye mer aktivt å gi tilbakemeldinger, sier Stensaker.

Hun er strålende fornøyd med at hun var en av foreleserne som gikk til topps, og forteller at motviasjonen til å jobbe enda hardere blir høyere.

–Jeg syns det er utrolig gøy at Morgenbladet setter oppmerksomheten på undervisning

 

Kommentarer