This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=4&feed=rss2

KODE kunstmuseene i Bergen setter 4. September opp utstillingen ”Kunst i kamp”. De vil nå delvis gjenkonstruere kunstutstillinger satt opp av det nazistiske styret i både Tyskland og Norge. I 1942-43 ble det blant annet satt opp en kunstutstilling i Oslo, kalt ”Kunst og ukunst”. Denne skulle både appellere til skrekk og advarsel, men også vise hva som var riktig kunst. 

En mer ukjent del av Norges historie

Utstillingene ble en arena for nazistene for å fremme sine politiske og kulturelle ideologier, og for å drive propaganda. Mange kunstverk ble derfor misbrukt under 2. verdenskrig.

– I Nazi-Tyskland hadde de noen utstillinger om hva som var god kunst og hva som var usunn kunst, og til og med farlig kunst, sier kurator ved KODE Frode Sandvik.

Kunstnere og publikum måtte derfor innrette seg etter nazistiske synspunkt. I forhold til synet på det kulturelle, setter KODE mye av søkelyset på hvordan kunsten ble tatt i bruk i strid og konflikt.

Kunst som virkemiddel i kamp

Mye moderne kunst ble forkastet. Som KODE skriver i sin pressemelding, ble blant annet utstillingen ”Kunst og ukunst” nazistenes propagandaapparat. De satte inn egne historier og forklaringer til bildene, og fremmet dermed egen ideologi.

– Det får en til å tenke hvilke kraft et kunstverk har, forteller kommunikasjonssjef ved KODE Eirik Kydland.

Gregory Maertz, kurator for utstillingen, forteller til BSTV at det estetiske ble vektlagt i valg av bildene. Som bildet av de nakne kvinnene, viser det oss at det var ulike regler rundt hvordan et bilde skulle fremstilles. En naken kvinne kunne ikke se mot ”publikum”, men måtte se bort.

Farlig kunst

Etter okkupasjonen i Norge satte den nasjonale samlingen inn sin kandidat i Nasjonalgalleriet. Hans første oppdrag var å lage utstillingen “Kunst og ukunst” som spottet den “degenererte” kunsten og fremmet den forbilledlige. Et 40-talls verk ble sendt rundt om i Norge, nærmere bestemt til Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen, som en slags skrekk og advarsel.

Som et okkupert land, ble Norge gjennom kunsten presentert de nazistiske ideologiene, og derfor preget av politikken, makten og synet til det nazistiske styret i Tyskland.

– Klart at det er et sensitivt tema å snakke om nazismen, avslutter Kydland, og legger til at KODE mener det er viktig å ta opp historien, og se på hvordan kunsten ikke bare var en del av krigen, men et virkemiddel.

 

 

Kommentarer