This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=1&feed=rss2

– Det er det viktig å skille seg ut, forteller direktør i bemanningsbyrået, Experis, Jan Olav Heldal.

Stadig flere tyr til sosiale medier som hjelpemiddel i jobbsøkerprosessen. Rasmus H. Sandvik er en av de. På facebook la han ut et bilde av seg selv med en rekke stillingsbeskrivelser. På samme post ba han hans venner om å informere han om de kom over en ledig stilling.

– I dagens jobbmarked må man eksponere seg selv, slik at man kan nå flest mulig arbeidsgivere. Jeg har ikke tid til å bruke flere timer i uken på å skrive jobbsøknader, sier Sandvik.

Syv av ti jobber blir aldri utlyst

Jan Olav Heldal, direktør i bemanningsbyrået Experis, forteller at de fleste jobber aldri blir lyst ut.

– I dag blir de aller fleste jobbene gitt til medarbeidere, internt i bedriften, venner og bekjente. De jobbene som blir lyst ut er ca tre av ti, mens syv av ti ser aldri dagens lys. Dermed er fremgangsmåten til Sandvik eksepsjonell, med tanke på at han både viser sin private og profesjonelle side, da ser arbeidsgiver hvordan han virkelig er.

Kan virke mot sin hensikt

Eirik Stavelin, postdoktor ved institutt for informatikk og medievitenskap på  Universitetet i Bergen mener det også kan ha negative konsekvenser å eksponere seg på den måten.

–Det kan være negativt fordi man gir innsikt i hvordan man er både i den personlige og profesjonelle sfæren. Det virker ødeleggende for hvordan man blir oppfattet. På jobbintervju prøver man å være litt forsiktig med hva man sier. Dessuten gir man fra seg veldig mye sensitiv informasjon, som religion og legning, slikt må man være forsiktig med.

Overraskende positivt

Sandvik selv synes opplevelsen av det hele har vært utelukkende positiv.

–Jeg har fått overraskende mange positive tilbakemeldinger, for hver person som liker blir det mer delt. På den måten  er sjansen for å få flere tipsmailer om lediger jopbber stadig større. Opplevelsen har vært meget oppløftende for min del, men jeg forventer ikke at folk deler, forteller Sandvik.

 

Kommentarer