This text will be replacedhttps://bstv.no/?cat=3&feed=rss2

“Inkompetente forelesere”, et lager fullt av ubrukt kamerautstyr og lite relevant undervisning – slik beskriver journalistikkstudent, Ida Maria Dahr Nygaard, studiehverdagen sin ved Universitetet i Bergen.

Et vedvarende problem

Kritikken kommer frem i et leserinnlegg Nygaard hadde på trykk i BT onsdag 9.oktober. Journaliststudenten som er i gang med sitt andre år på studiet etterlyser mer oppfølging, praktisk arbeid og flinkere forelesere.

– I kjelleren i det samfunnsvitenskapelige fakultetet ligger kameraer, stativer, lydutstyr og redigeringsrom til mange millioner kroner. Gi oss oppgaver så vi kan benytte oss av dette fantastiske tilbudet! skriver hun i innlegget.

Medlem av fagutvalet ved institutt for informajsons- og medievitenskap og tidligere journalistikkstudent ved UiB, Sindre Skrede, kjenner igjen kritikken fra sin tid på studiet.

–Kritkken om manglende praksis i studiet er noe det har blitt klaget på veldig, veldig lenge. Alle årene jeg gikk journalistikk var dette noe vi savnet, forteller Skrede.

– Vi skulle gjerne hatt mer av at man først lærte noe teorietisk, for så å gå ut å prøve det praktisk, sier Nygaard.

Kalte inn til møte

Med bakgrunn i innlegget til Nygaard kalte instituttet inn til møte mellom studentane og instituttledelsen torsdag formiddag.

– Det var et godt og konstruktivt møte der vi fikk brakt på bordet litt av den kritikken, frustrasjonen og usikkerheten som ligger bak kritikken som har komt opp, forteller institutteleder Leif Ove Larsen.

Larsen sier at de noterer kritikken, men han legger vekt på at det ikke bare er uenighet mellom universitetet og studentene – det er også splittelser innad i studentgruppen.

– Noen ønsker mer teori og andre ønsker mer praksis, slik har det alltid vært og slik kommer det nok alltid til å være.

– Det at vi har et journalistikkstudium ved et universitet, som skal drive forskningsbasert undervisning, stiller krav til oss. Vi må ha en teoretisk tyngde i et studium her, og det blir viktig for å legitimere dette studiet ved UiB, legger han til.

Får både krtikk og ros av medstudentar

Innlegget til Ida har ført til debatt og andre journaliststudentar ved UiB har nå også tatt pennen fatt og kastet seg inn i debatten. Tredjeårs journaliststudent Charlotte M. S. Karlsen er ikke enig i alt Nygaard uttaler.

– Men hva gjelder teoretisk kompetanse stiller universitetet langt sterkere, i stor grad takket være de innhentede foreleserne – som til tross for det som er blitt skrevet – på ingen måte verken kan eller bør omtales som inkompetente, skriver Karlsen.

Hun er likevel enig i at forelesninger og praksis kunne vært bedre.

– Potensialet finnes i studentene – det viser det høye karaktersnittet – men ressursene finnes bare delvis i Lauritz Meltzers korridorer. Mer praksis og relevante forelesere vil kunne gi et helhetlig studie som balanserer mellom praksis og teori – begge i profesjonell forstand, skriver hun i sitt innlegg.

Mer optimisme etter møtet
– Disse studentene er kjekke å ha her hos oss. De er kritiske og kravstore, og det holder oss på tå hev. Det synest vi er flott! sier Larsen

Skrede i fagutvalget vil likevel advare universitetet mot å ta for lett på kritikken som kommer fra studentene og frykter for fremtiden til journalistikkstudiet. Han mener det er en fare for at studenter slutter å søke til jouranlistikk og finner ut at andre utdannelser er mer interessante.

– Jeg tror universitetet skal være forsiktig og litt bekymret for at utdannelsen skal få et kanskje ufortjent dårlig rykte.

Nygaard på sin side er positiv etter oppvaskemøtet med insstituttledelse og kan konstatere at hun i stor grad ser annereldes på studiefremtiden nå.

– Ja, det gjør eg. Tredjeklassestudentene har fortalt om et godt opplegg som kommer de neste semestrene. Det ser jeg veldig frem til, men jeg skulle gjerne sett mer av det tidligere i studieløpet,  avslutter Nygaard.

Kommentarer